ضوابط شهرک‌‌ صنعتی توسط سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران تهیه و تدوین گردیده است. جهت ساخت و ساز کارخانه و واحدهای صنعتی در شهرک‌ها و مناطق ویژه اقتصادی، رعایت و شناخت این ضوابط ضروری است. به همین منظور در ادامه این مقاله به تشریح ضوابط شهرک‌های صنعتی به زبان ساده به گونه ای که برای همگان قابل فهم باشد می‌پردازیم.

ضوابط شهرک صنعتی

هدف

هدف این ضوابط ایجاد هماهنگی و همسان سازی طرح های اجرایی با توجه به نیاز مالکین و در راستای اهداف ملی می‌باشد. این ضوابط به گونه ای تدوین شده‌اند که مشمول موارد فنی و اجرایی متناسب با کاربری پروژه های صنعتی باشند. ضوابط شهرک‌ صنعتی شامل تمام واحدهای صنعتی ساکن در شهرک های صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی می‌باشد. وظیفه تایید و تطبیق نقشه‌ها با ضوابط ساخت ساز بر عهده شرکت استانی می‌باشد و پس از آن صدور مجوز برای احداث بنا انجام می‌شود؛ همچنین سازمان نامبرده پس از نظارت و تایید رعایت ضوابط، نسبت به صدور گواهی پایان کار اقدام می‌کند. با تلاش تیم مهندسی آرین مهدکاوش در ادامه این مطلب ضوابط ساخت و ساز شهرک های صنعتی به شکلی روان ساده سازی شده است اما در صورتی که تمایل دارید فایل پی دی اف ضوابط ساخت و ساز در شهرک های صنعتی را یکجا دانلود نمایید از لینک زیر استفاده کنید.

فهرست مطالب

بخش اول: تعاریف

ضوابط ساخت و ساز در قطعات: مجموعه قوانین و مقررات جهت یکسان سازی جلوه بصری نواحی ویژه اقتصادی و شهرک های صنعتی است. این قوانین در راستای سیاست های ملی و بیانگر نحوه ساخت و ساز قطعات می‌باشد. رعایت ضوابط شهرک‌‌ صنعتی الزامی است.

سطح احداث: به مقدار مساحتی از زمین که پس از بررسی و رعایت ضوابط امکان ساخت و ساز در آن وجود خواهد داشت.

زیربنا: جمع سطوح کف های دارای سقف تمام بخش های صنعتی، اداری، نگهبانی، انبار و تاسیسات که با واحد متر مربع بیان می شود.

سطح اشغال: درصدی از مساحت احداثی نسبت به کل مساحت زمین تخصیصی می‌باشد.

برجلو: در قطعه زمین تخصیصی به عنوان ضلع مجاور با خیابان تعریف می‌شود.

برجانبی: به معنای اضلاع کناری قطعه زمین تخصیصی است.

برپشت: ضلع مقابل بر جلو زمین تخصیصی می باشد.

حریم: به فاصله بین قطعات احداثی با توجه به این ضوابط گفته می‌شود.

مجوز احداث بنا: طبق ماده 13 آیین نامه اجرایی قانون تاسیس شهرک های صنعتی ایران متقاضیان تاسیس واحد صنعتی، در شهرک های صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی قبل از هرگونه عملیات ساخت ساز ملزم به دریافت این مجوز از شرکت استانی هستند.

گواهی ساخت و ساز: بر اساس مطابقت وضع موجود با مجوز احداث بنا این گواهی توسط شرکت استانی صادر می‌گردد.

گواهی پایان کار: شرکت استانی پس از تکمیل ساخت و ساز و تطبیق آن با نقشه های مصوب در هنگام صدور مجوز احداث بنا این گواهی را صادر خواهد کرد.

بخش دوم: مجوز احداث بنا، ضوابط طراحی، اجرا و نظارت

۲-۱ انجام عملیات اجرایی در شهرک های صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی ملزم به دریافت مجوز احداث بنا از طرف شرکت استانی می باشد. طرف قرارداد علاوه بر رعایت ضوابط ساخت و ساز واحدهای صنعتی ملزم به رعایت مقررات ملی ساختمان و قوانین کار نیز می باشد. همچنین بر اساس نوع تولید واحد صنعتی، رعایت الزامات دستگاه های مرتبط با آن واحد تولیدی نیز الزامی و مسئولیت عدم رعایت آن بر عهده طرف قرارداد است.

۲-۲ جهت انجام خدمات طراحی،  محاسبه و نظارت و اخذ مجوزها و تاییدیه‌ها طرف قرارداد ملزم است که از خدمات مهندسی اشخاص حقیقی و حقوقی دارای صلاحیت استفاده کند. شرکت آرین مهد کاوش کلیه این خدمات را به کارفرمایان محترم ارائه می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره اخذ مجوز تاسیس کارخانه و واحد صنعتی در شهرک های صنعتی مطلب زیر را بخوانید.

۲-۳ اگر نیاز به تغییر در نقشه های تایید شده توسط شرکت استانی وجود داشته باشد طرف قرارداد باید نقشه های اصلاح شده را با رعایت بند قبلی مجددا به شرکت استانی ارائه کند.

۲-۴ نظارت بر احداث واحد صنعتی به معنی صلب مسئولیت طرف قرارداد نیست و مسئولیت‌ها و پیشامد های ناشی از تخلف بر علاوه بر ناظر بر عهده طرف قرار نیز می‌باشد.

نظارت و اجرا

۲-۵ طبق ضوابط شهرک‌های صنعتی، هرگونه اقدام اجرایی توسط طرف قرارداد ملزم به هماهنگی لازم با مهندس ناظر می‌باشد.

۲-۶ مهندس ناظر ملزم است که انطباق ساخت و ساز با ضوابط و مجوز احداث بنا و نقشه های مصوب را کنترل کرده و به صورت مرحله ای گزارش های لازم را به شرکت استان در مدت زمان مشخص شده ارائه کند و همچنین در هنگام اتمام کار نیز مراتب را گواهی نماید..

۲-۷ در صورت وقوع و مشاهده هرگونه تخلف مهندس ناظر ملزم است گزارش آنرا به شرکت استانی ارائه کند. در صورت عدم ارائه، شرکت استانی می‌تواند مراتب را جهت اتخاذ تصمیم به مراجع دارای صلاحیت گزارش نماید.

۲-۸ نماینده شرکت استانی در راستای نظارت، در صورت وقوع هرگونه تخلف می‌تواند مانع ادامه ساخت و ساز واحد صنعتی شود.

بخش سوم: ضوابط زیر بنا در شهرک‌های صنعتی

۳-۱ مساحت زیربنای ساختمان نگهبانی طبق ضوابط شهرک‌های صنعتی حداکثر می‌تواند ۸۰ متر مربع باشد. اما در واحد های تولیدی که در زمین های تخصیص یافته بالای ۲۰ هزار متر مربع تاسیس می‌شوند می‌توان این مقدار را تا ۱۲۰ متر مربع افزایش داد. در موارد خاص اگر واحد صنعتی مجوز احداث ورودی اضافه را کسب کرده باشد می‌توان ساختمان نگهبانی اضافه احداث نمود.

۳-۲ در مواردی که معاون فنی شرکت استانی پیشنهاد دهد که بر اساس نوع تولید، سطوح تجهیزات و تاسیسات خطوط تولید روباز به جز پایپینگ‌ها، انبار روباز و سایت روباز و تصفیه خانه های فاضلاب به عنوان بخشی از زیربنای همکف لحاظ گردد در صورت تایید مدیرعامل شرکت استانی این امکان وجود دارد.

شرکت مهندسین مشاور آرین مهدکاوش با تجربه و توانمندی کارکنان خود در زمینه اخذ مجوزهای واحدهای صنعتی، از با سابقه ترین متخصصان در زمینه مشاوره و طراحی معماری، سازه، برق و مکانیک کارخانه ها و واحدهای صنعتی است. تیم ما توانایی ارائه نقشه هایی مطابق با استانداردها و ضوابط ساخت و ساز شهرک های صنعتی را داراست. آرین مهدکاوش به سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی کمک کند تا با صرف مناسب ترین هزینه و در کوتاه ترین زمان ممکن جواز تاسیس واحد صنعتی خود را دریافت نمایید. تیم ما تاکنون پروژه های موفقی را در هفت شهرک صنعتی از جمله شمس آباد، ایوانکی، شهریار یا حاج قاسم سلیمانی، خاوران، عباس آباد و غیره را به مرحله بهره برداری رسانده است.

جهت دریافت مشاوره، اخذ جواز تاسیس و ساخت و طراحی کارخانه و واحد صنعتی خود با ما تماس بگیرید.

بخش چهارم: سطح اشغال ساخت و ساز شهرک‌های صنعتی

۴-۱ سطح اشغال زمین‌های صنعتی در شهرک‌های صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی پر تقاضا ۴۰ درصد است. از سوی دیگر، در دیگر شهرک‌ها نرخ اشغال این زمین‌ها ۳۵ درصد است. این نرخ‌ها بیانگر میزان استفاده از زمین‌های صنعتی در این مناطق است. این تفاوت به دلیل حجم تقاضا و شرایط محیطی متفاوت در این مناطق است.

۴-۲ سطح اشغال، کل مساحتی را که شامل ساختمان‌های تولیدی، اداری، نگهبانی، ایستگاه‌های توزیع برق و گاز، انبارها، مخازن هوایی یا زمینی، تجهیزات پیش تصفیه، و همچنین محدوده‌های تعریف شده در بند ۳-۲ را دربرمی‌گیرد.

۴-۳ طبق ضوابط شهرک صنعتی نسبت سطح اشغال فضای سبز به کل مساحت ۱۵ درصد است. به منظور بهره‌برداری بهینه از منابع آب، توصیه می‌شود که در ایجاد فضای سبز از گونه‌ها و پوشش گیاهی منطبق با اقلیم منطقه استفاده شود.

تبصره: در صورتی که واحدهای صنعتی قادر به رعایت سطح اشغال فضای سبز به میزان ۱۵ درصد نباشند، مجازند حداکثر ۵ درصد از فضای سبز مورد نیاز را خارج از قطعه زمین اختصاصی خود احداث کنند. این اقدام باید با هماهنگی با شرکت استانی و با رعایت مقررات و مشاعات صورت گیرد. همچنین این فضای سبز می‌تواند توسط شرکت استانی احداث شده و هزینه آن به عهده متقاضی قرار گیرد.

۴-۴ در مناطقی که امکان رعایت حداقل سطح اشغال وجود ندارد، تعیین میزان حداقل سطح اشغال به تصویب هیات مدیره شرکت استانی مرتبط و با رعایت مقررات و محدودیت‌های بخش ۶ صورت می‌پذیرد.

۴-۵ در صورتی که نیاز به ایجاد پارکینگ وجود داشته باشد، مساحت پارکینگ مسقف برای هر خودرو به میزان ۱۵ متر مربع تعیین می‌شود. برای قطعات با مساحت کل تا ۱۰۰۰ متر مربع، می‌تواند دو واحد پارکینگ فراهم شود. در صورتی که مساحت قطعه بیش از ۱۰۰۰ متر مربع باشد، برای هر ۱۰۰۰ مترمربع اضافی، یک واحد پارکینگ می‌تواند اختصاص داده شود.

بخش پنجم: ضوابط ارتفاع و طبقات شهرک‌های صنعتی

۵-۱ حداکثر تعداد طبقات مجاز برای ساختمان‌های اداری، ۳ طبقه (با ارتفاعی کلی ۱۲ متر و بدون احتساب خرپشته) می‌باشد. اگر متقاضی نیاز به ساختمانی با تعداد طبقات بیشتر از ۳ طبقه دارد، می‌تواند با ارائه طرح مربوط و پس از بررسی توسط معاونت فنی و تأیید هیأت مدیره شرکت استانی، اجازه ساخت ساختمان با تعداد طبقات بیشتر را دریافت کند.

طبقات و ارتفاع در ساختمان اداری

تصویر شماره ۱- طبقات و ارتفاع در ساختمان اداری

۵-۲ ساختمان نگهبانی تنها می‌تواند در یک طبقه و با حداکثر ارتفاع ۳.۵ متر (بدون جان پناه) احداث شود. همچنین تمام پیش‌آمدگی‌ها یا طره‌ها از سوی معابر ممنوع می‌باشد.

طبقات و ارتفاع در ساختمان نگهبانی

تصویر شماره ۲- طبقات و ارتفاع در ساختمان نگهبانی

۵-۳ ارتفاع و تعداد طبقات ساختمان‌ها، تاسیسات، دودکش‌ها و هر نوع سازه‌ای که ارتفاع آن‌ها بیش از ۲۰ متر است و در نزدیکی و مجاورت فرودگاه، مراکز نظامی، نیروی انتظامی، امنیتی، تاسیسات محافظتی و موارد مشابه قرار دارد، باید علاوه بر انطباق با تمامی ضوابط و استانداردهای صنعتی، مقررات و ضوابط مربوط به ارگان‌های ذیربط را رعایت کند. طرف قرارداد مکلف به درخواست مجوز از ارگان‌های مربوطه و رعایت کامل تمامی مقررات و ضوابطی است که در طراحی، اجرا و بهره‌برداری اعلام می‌شوند.

بخش ششم: حرایم در ساخت و ساز شهرک‌های صنعتی

۶-۱ در مورد زمین‌های صنعتی با مساحت تا ۱۰۰۰ مترمربع، حداقل فاصله از ساختمان‌های تولیدی، انبارهای مسقف و باز، مخازن هوایی یا زمینی، تجهیزات پیش‌تصفیه، به میزان حداقل ۳.۵ متر از کناره‌های جانبی و پشتی محدود می‌شود و همچنین حداقل فاصله از جلو با سازه‌های فعلی ۳.۵ متر می‌باشد.

قوانین و ضوابط ساخت و ساز در شهرک های صنعتی

تصویر شماره ۳- وضعیت حرایم در زمین های تا ۱۰۰۰ مترمربع در حالیکه ساختمان اداری خارج از سالن تولید قرار دارد

قوانین و ضوابط ساخت و ساز در شهرک های صنعتی

تصویر شماره ۴- وضعیت حرایم در زمین های تا ۱۰۰۰ مترمربع در حالیکه ساختمان اداری در داخل سالن تولید قرار دارد

۶-۲ در مورد زمین‌های صنعتی با مساحت بیش از ۱۰۰۰ مترمربع، حداقل فاصله از ساختمان‌های تولیدی، انبارهای مسقف و باز، مخازن هوایی یا زمینی، تجهیزات پیش تصفیه، به میزان حداقل ۵ متر از کناره‌های جانبی و پشتی محدود می‌شود و همچنین حداقل فاصله از جلو با سازه‌های فعلی نیز ۵ متر می‌باشد.

قوانین و ضوابط ساخت و ساز در شهرک های صنعتی

تصویر شماره ۵- وضعیت حرایم در زمین های بیش از ۱۰۰۰ مترمربع در حالیکه ساختمان اداری خارج از سالن تولید قرار دارد

قوانین و ضوابط ساخت و ساز در شهرک های صنعتی

تصویر شماره ۶- وضعیت حرایم در زمین های بیش از ۱۰۰۰ مترمربع در حالیکه ساختمان اداری در داخل سالن تولید قرار دارد

۶-۳ ساختمان‌های اداری حداقل دو متر فاصله از برها را رعایت کنند. همچنین احترام به حداقل فواصل معین از ساختمان‌های تولیدی، انبارهای مسقف و باز، مخازن هوایی یا زمینی، و تجهیزات پیش تصفیه، برای زمین‌های تا ۱۰۰۰ متر مربع به اندازه ۳۰.۵ متر و برای زمین‌های با مساحت بالای ۱۰۰۰ متر مربع به اندازه ۵ متر الزامی است.

تبصره

در صورتی که پیش‌آمدگی وجود داشته باشد، فاصله فی ما بین سالن تولید، انبارهای مسقف و باز، مخازن هوایی یا زمینی، و تصفیه‌خانه‌ها تا نقطه پیش‌آمدگی ساختمان اداری به عنوان مبنا برای محاسبه فاصله حداقلی در نظر گرفته می‌شود. (به شرط آنکه ارتفاع پیش‌آمدگی تا کف تمام شده، کمتر از ۳.۵ متر باشد)

ساختمان نگهبانی

۶-۴ ساختمان‌های نگهبانی، پارکینگ و همچنین فضاهای مختلف مانند برق اضطراری و موارد مشابه، تنها در جلوی قطعه زمین قابل احداث هستند. این ساختمان ها می‌توانند بدون رعایت حریم احداث شوند. موارد استثنا می‌توانند با تأیید معاونت فنی و تصویب هیئت مدیره شرکت استانی مطابق پیشنهادات امکان‌پذیر باشند. فاصله مجاز این موارد از ساختمان‌های تولیدی، انبارهای مسقف و باز، مخازن هوایی یا زمینی، و تجهیزات پیش تصفیه برای زمین‌های تا ۱۰۰۰ متر مربع حداقل ۳.۵ متر و برای زمین‌های با مساحت بالای ۱۰۰۰ متر مربع حداقل ۵ متر می‌باشد. حریم ساختمان نگهبانی از کناره‌های جانبی به مقدار ۲ متر محدود می‌شود.

۶-۴-۱ تبصره ۱ : اگر پیش‌آمدگی‌ها (طره‌ها) در مستحدثات فوق‌الذکر وجود داشته باشند، فاصله فی ما بین از نقطه پیش‌آمدگی به عنوان مبنا برای محاسبه حریم در نظر گرفته می‌شود.

۶-۴-۲ تبصره ۲ : با شرط رعایت ضوابط شهرک‌‌ صنعتی و مقررات مرتبط با ارگان‌های مختص، پست‌های گاز و برق می‌توانند بدون رعایت حریم برای قسمت جلویی احداث شوند.

۶-۴-۳ تبصره ۳ : برای احداث پیش تصفیه، سپتیک و مخازن آب، رعایت حداقل فاصله (برای زمین‌های زیر ۱۰۰۰ متر مربع 3.5 متر و برای زمین‌های بالای ۱۰۰۰ متر مربع ۵ متر) از پلاک‌های همجوار الزامی است.

۶-۴-۴ تبصره ۴ : در قطعات بزرگ (قطعات با برهای جلویی و کناری غیر متعارف)، قطعات با شکل‌های هندسی نامناسب، فاصله منتهی به ساختمان‌های نگهبانی و اداری از سالن‌های تولید، انبارهای مسقف و باز، مخازن هوایی یا زمینی، و تجهیزات پیش‌ تصفیه برای اراضی تا ۱۰۰۰ متر مربع ۵.۳ متر و اراضی با مساحت ۱۰۰۰ متر مربع به بالا ۵ متر می‌باشد. در قسمت‌های دیگر (با شرط عدم وجود سازه‌های فعلی) تنها رعایت حداقل حریم تا دیوار جلویی الزامی است.

قرارگیری ساختمان اداری در داخل ساختمان تولید

تصویر شماره ۷- نمونه پروژه قرارگیری ساختمان اداری در داخل ساختمان تولید

معابر و حریم ها

۶-۵ واحدهای صنعتی که دسترسی آن‌ها از معابر با عرض ۲۰ متر یا کمتر تامین می‌شود، می‌توانند جهت تسهیل در عبور و مرور حداکثر تا ۳ متر به عقب نشینی بر جلو با یک زاویه ۴۵ درجه اقدام نمایند. البته در صورت درخواست و با تایید معاونت فنی شرکت استانی این امر امکان پذیر است.

۶-۶ حداکثر میزان مجاز برای پیش‌آمدگی آبچکان سالن تولید و انبار به داخل حریم، ۸۰ سانتیمتر می‌باشد. مشروط به رعایت حداقل ارتفاع ۵۰.۵ متر از انتهای پیش‌آمدگی بر جانب تا کف تمام شده است. در صورت عدم رعایت حداقل ارتفاع ۵۰.۵ متر، رعایت حریم از سر (ابتدای) پیش‌آمدگی تا داخل بر جانبی الزامی است.

۶-۷ طبق ضوابط شهرک‌‌ صنعتی اجرای سکو با رعایت حریم مجاز است. محاسبه حریم از لبه سکو تا داخلی انجام می‌شود.

۶-۸ در موارد ویژه که زمین دارای دو بر باشد و با تأیید شرکت استانی، واحد صنعتی مجاز به تردد از هر دو طرف گردد، رعایت حداقل فاصله برای یک سمت به تشخیص شرکت استانی الزامی است.

۶-۹ طبق ضوابط شهرک‌‌ صنعتی ایجاد هر نوع فضای سبز در حریم ممنوع است. (فاصله فی ما بین فضای سبز تا سالن‌ها برای زمین‌های زیر ۱۰۰۰ متر مربع ۵.۳ متر و برای زمین‌های بالای ۱۰۰۰ متر مربع ۵ متر می‌باشد).

بخش هفتم: الگوی دیوار، ورودی و نما در ضوابط شهرک‌‌ های صنعتی

۷-۱  طبق ضوابط شهرک‌‌ صنعتی دیوارهای برهای پشت و جانبی بین قطعات باید مطابق با حدود و مختصات تحویلی از مصالح بنایی به صورت توپر و به ارتفاع ۲ متر اجرا شوند. دیوارهای مجاور معابر باید به صورت مشبک به ارتفاع ۲ متر باشند و شامل ۸۰ سانتیمتر مصالح بنایی و ۱۲۰ سانتیمتر مابقی به صورت مشبک اجرا شوند. نمای دیوارهای مشرف به معابر باید بر اساس طرح تأییدی توسط شرکت استانی و به نحوی که داخل واحد قابل مشاهده باشد اجرا شود.

تبصره: در صورت وجود اختلاف در سطح زمین واحد صنعتی نسبت به گذر همجوار، ارتفاع دیوار متناسب با شیب گذر، به تشخیص شرکت استانی، اجرا گردد.

۷-۲ اگر زمین تخصیصی در محل تقاطع باشد، طبق نقشه های تفکیکی و قوانین مرتبط گوشه هایی از زمین که در تقاطع قرار دارد باید به صورت پخ یا قوس اجرا شود. در ضمن قرارگیری در ورودی در آن نقاط مجاز نمی‌باشد.

۷-۳ به منظور حفظ یک فضای بصری همگون، نیاز است که نمای واحدهای صنعتی تأیید شرکت استانی را کسب کند.

بخش هشتم: ضوابط معابر و بخشهای عمومی شهرک‌‌های صنعتی

۸-۱ طبق ضوابط شهرک‌‌ صنعتی، هرگونه دخل و تصرف، ساخت و ساز خارج از محدوده تخصیصی و تعرض به مشاعات عمومی و زمینهای مجاور ممنوع می باشد.

تبصره ۱: برای حفاری پیاده رو یا خیابان به منظور نصب کلیه انشعابات، کابل کشی، لوله گذاری و یا نظایر آن، طرف قرارداد ملزم به دریافت مجوز کتبی از شرکت استانی یا شرکت خدماتی مربوطه می‌باشد. این مجوز نیاز به هماهنگی با ارگان‌های ذیربط مانند شرکت‌های گاز، مخابرات، آب، توزیع برق و سازمان‌های مشابه دارد. انجام عملیات حفاری و نصب باید مطابق با ضوابط و مقررات توسط افراد یا شرکت‌های ذی‌صلاح و با نظارت ارگان مربوطه انجام گیرد. در صورتی که به دلیل انجام این عملیات، زیرساخت‌ها و تجهیزات شهرک تخریب یا آسیب ببینند، طرف قرارداد مسئولیت جبران کلیه هزینه‌های ترمیم و بازسازی مستحدثات و زیرساخت‌های شهرک را بر عهده دارد.

تبصره ۲: استفاده از معابر عمومی از جمله خیابانها و پیاده‌روها به منظور پارکینگ، انبار، باسکول و احداث رمپ کاملاً ممنوع است. طرف قرارداد موظف به فراهم کردن شرایط مناسب برای ورود، خروج، پارک و توقف وسایط نقلیه سبک و سنگین در داخل واحد خود می‌باشد. این اقدامات باید با رعایت کامل ضوابط و مقررات مربوطه و تطابق با میزان تردد وسایط نقلیه انجام گیرد.

۸-۳ اجرای پل ورودی مقابل درب واحد صنعتی تحت نظر و با هماهنگی شرکت استانی به عهده و مسئولیت واحد صنعتی قرار دارد.

بخش نهم : ضوابط ایمن سازی در ساخت و ساز شهرک‌‌های صنعتی

۹-۱ رعایت تمامی مقررات ملی ساختمان از جمله مواضع مرتبط با ایمنی و دیگر قوانین مرتبط با موضوع، به عهده طرف قرارداد است.  رعایت این مفاد باید پیش از انجام پایان کار به تأیید مراجع متخصص در این زمینه برسد. همچنین مطابق با مفاد ماده ۸۷ قانون کار، مسائل ایمنی فنی و بهداشت کار به عهده‌ی طرف قرارداد است.

۹-۲ در فرآیند ساخت و ساز، واحد صنعتی علاوه رعایت تمامی مقررات ضوابط شهرک‌‌ صنعتی، باید یک ناظر ایمنی را معرفی نماید . این ناظر وظیفه نظارت بر امور ایمنی در زمینه ساخت و ساز و ضوابط شهرک‌‌ صنعتی را بر عهده دارد.

۹-۳ واحد صنعتی مکلف است تمامی مفاد و موارد مندرج در پیوست شماره یک در زمان انجام عملیات ساخت و ساز را به دقت رعایت نماید. این موارد به ملاحظات ایمنی و حفاظت کار در فعالیتهای ساخت و ساز واحدهای مستقر در شهرک‌ها، نواحی صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی مرتبط است.

بخش دهم: ضوابط و مقررات محیط زیستی شهرک‌‌های صنعتی

۱۰-۱ برخی واحدها ممکن است آلودگی‌هایی مانند بو، گرد و غبار، گازها و بخارهای سمی را بیشتر از حدود مجاز تعیین شده توسط سازمان حفاظت محیط زیست ایجاد کنند. این واحدها موظف به انجام تدابیر لازم برای فیلتراسیون، کنترل، و تصفیه آلودگی هوایی ناشی از فعالیت‌های خود می‌باشند. آنها باید هنگام درخواست مجوز ساخت، این تدابیر را در طرح خود در نظر بگیرند و طراحی فیلتراسیون و کنترل آلودگی هوا را به شرکت استانی ارائه نمایند.

۱۰-۲ پسماندها و نخاله‌های ناشی از فعالیت‌های ساختمانی، لجن اضافی تولیدی توسط سیستم‌های پیش‌ تصفیه و پسماندهای صنعتی و ویژه ناشی از فرآیندهای تبدیل و تولید، باید توسط طرف قرارداد به مکان‌های مجاز که توسط سازمان حفاظت محیط زیست تایید شده‌اند، منتقل شوند. برای این منظور، طرف قرارداد موظف است تا قبل از اتمام کار، یک برنامه عملیاتی مرتبط با طرح خود اظهاری را تدوین و ارائه دهد تا مفاد مربوط به مدیریت پسماند طبق مقررات سازمان حفاظت محیط زیست (با توجه به قوانین مدیریت پسماند و آیین‌نامه‌های اجرایی آن) رعایت گردد.

۱۰-۳ نگهداری، سوزاندن یا تخلیه هر نوع پسماند ویژه، صنعتی، عادی، خانگی، نخاله و موارد مشابه در داخل قطعات تخصیصی، تفکیکی و مشاعات ممنوع است. طرف قرارداد مکلف به انجام اقدامات لازم برای حمل و تخلیه پسماند در مکان‌های مشخص و مجاز می باشد. وی باید تمامی ضوابط، استانداردها و اصول مرتبط (که شامل قوانین مدیریت پسماند و آیین‌نامه‌های اجرایی مرتبط و موارد مشابه می‌شوند) را رعایت نماید.

آب های سطحی و فاصلاب ها

۱۰-۴ برخی آب های سطحی ناشی از باران و شستشوی محیط خارجی قطعه زمین برمیگردند. این آب ها باید از طریق لوله‌کشی یا ایجاد کانال‌ها و کانیوها به شبکه جمع‌آوری و تخلیه آب‌های سطحی شهرک منتقل شود. انتقال آب‌های سطحی به شبکه فاضلاب شهرک مجاز نمی‌باشد و تخلیه فاضلاب بهداشتی و صنعتی به شبکه هدایت آب‌های سطحی شهرک ممنوع است.

۱۰-۵ رقوم خروجی فاضلاب و آب‌های سطحی باید به گونه‌ای طراحی شوند که به شکل ثقلی و با شیب استاندارد به شبکه تخلیه منتقل شوند. به عبارت دیگر، ارتفاع کف قطعه زمین باید بالاتر از معابر قرار گیرد. در صورتی که شیب قطعه زمین به طور معکوس و به سمت پشت قطعه باشد، طرف قرارداد موظف به پیش‌بینی و اجرای تدابیری مانند کرسی چینی و افزایش ارتفاع کف قطعه زمین یا استفاده از پمپاژ و موارد مشابه با رعایت مقررات مربوطه خواهد بود.

۱۰-۶ در تمامی شهرک‌ها، نواحی صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی، واحدهایی که فاضلاب خروجی با کیفیتی دارند که بالاتر از محدوده مشخص شده در ضمایم دفترچه قرارداد (مطابق جدول شماره ۱) واقع شده، مکلف به انجام تدابیر لازم برای احداث سیستم‌های پیش‌تصفیه هستند. این تدابیر باید در زمان درخواست مجوز ساخت انجام شود و طرح مرتبط با آن به شرکت استانی ارائه گردد. باید توجه داشت که مسئولیت عدم پرداختن به نیازهای سیستم کنترل آلودگی به عهده طرف قرارداد است. همچنین طبق ضوابط شهرک‌‌ صنعتی بررسی شرکت استانی نافی این مسئولیت نیست. شرکت استانی پذیرش پساب را تا زمانی که سیستم به عملکرد مناسبی برسد به تعویق خواهد انداخت.

تبصره‌ها

۱۰-۶-۱ تبصره ۱: در شهرک‌ها، نواحی صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی، واحدهایی که فاضلاب خروجی با کیفیتی دارند که به بالاتر از محدوده مشخص شده در ضمایم دفترچه قرارداد (مطابق جدول شماره ۱) واقع شده، مکلف به احداث سیستم کنترل آلودگی (پیش تصفیه) هستند و بعد از رساندن کیفیت فاضلاب به حدود مجاز مشخص شده در جدول مذکور، آن را به شبکه جمع‌آوری فاضلاب شهرک تخلیه کنند.

۱۰-۶-۲ تبصره ۲: طرح کنترل آلودگی(تبصره یک) باید شامل یک خلاصه گزارش یا طرحی شود و در آن نکات مهم زیر به طور اجمالی ذکر شوند:

  •  مشخصات کمی و کیفی فاضلاب تولیدی
  •  فرآیند مورد نظر جهت کنترل آلودگی‌ها
  •  موقعیت و متراژ زمین محل اجرای طرح کنترل آلودگی
  •  نقشه‌های P & ID و PFD و نقشه‌های سایت پلان مرتبط با طرح
  •  دستورالعمل بهره‌برداری بهینه از سیستم

۱۰-۶-۳ تبصره ۳: طرف قرارداد موظف به انجام عملیات جابجایی و خشک کردن لجن اضافی متعلق به سیستم پیش‌ تصفیه خود است. باید این عملیات را با هماهنگی اداره کل حفاظت محیط زیست انجام دهد.

۱۰-۶-۴ تبصره ۴: طبق ضوابط شهرک‌‌ صنعتی نصب لوله کنارگذر یا By Pass برای این گروه از واحدها ممنوع است.

۱۰-۶-۵ تبصره ۵: تا زمان احداث و بهره‌برداری از تصفیه‌خانه فاضلاب شهرک صنعتی و در موارد خاص احداث مدول‌ های توسعه تصفیه‌خانه شهرک، فاضلاب تولیدی باید به روشی که مطابق ضوابط سازمان حفاظت محیط زیست می‌باشد، توسط واحد صنعتی دفع شود.

تصفیه خانه ها

۱۰-۷ در شهرک‌ها و نواحی صنعتی که تصفیه‌خانه فاضلاب در حال بهره‌برداری است، صدور مجوز برای ساخت و ساز توسعه و پایان کار به شرط اتصال واحد صنعتی به تصفیه‌خانه فاضلاب می‌باشد.

۱۰-۸ واحدهای دارای تصفیه‌خانه مستقل که به طور کامل پساب تصفیه شده خود را به آب‌های سطحی تخلیه می‌نمایند، مکلف به رعایت تمامی ضوابط و استانداردهای محیط زیست برای تخلیه پساب به آب‌های سطحی می‌باشند.

حدود مجاز آلاینده ها در فاضلاب کارخانه ها

جدول شماره ۱-  حدود مجاز آلاینده‌ها در فاضلاب کارخانه‌ها و واحد صنعتی هنگام تخلیه به شبکه جمع آوری فاضلاب شهرک

بخش یازدهم: مجوز احداث بنا/گواهی ساخت و ساز/گواهی پایان کار

۱۱-۱ قبل از درخواست گواهی پایان کار، در صورتی که نیاز به استعلام وضعیت ساخت و ساز واحد صنعتی وجود داشته باشد، شرکت استانی بعد از بررسی و مقایسه وضعیت فعلی با مجوز احداث در هر مرحله از ساخت واحد صنعتی، گواهی ساخت و ساز (مجوز انطباق یا عدم انطباق با مجوز احداث) را صادر می‌نماید. این گواهی به عنوان اطلاعیه در مورد وضعیت ساخت و ساز به کار می‌رود.

۱۱-۲ مجوز احداث بنا یا گواهی پایان کار به شرط تحقق مفاد مرتبط با این ضوابط و مقررات صادر می‌شود.

۱۱-۳ طبق ضوابط شهرک‌‌ صنعتی ساخت هرگونه ساختمانی با مصرف مسکونی در داخل قطعه زمین صنعتی ممنوع است.

۱۱-۴ به طور متوسط حدود دو هفته زمان برای اخذ جواز تاسیس واحد صنعتی زمان لازم است. جواز تاسیس، از تاریخ صدور تا یک سال بعد معتبر است. مالک می‌تواند با ارائه درخواست، این جواز را تمدید کند. مدت زمان تمدید جواز تاسیس بستگی به نظر کارشناسان و وضعیت پروژه دارد. اگر مالک جواز را تمدید نکند، جواز تاسیس به طور خودکار فسخ و باطل می‌شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *