سوله انبار کارخانه سیمکو پلیمر

طراحی و ساخت کارخانه سیمکو پلیمر

پروژه طراحی و ساخت کارخانه سیمکو پلیمر واقع در شهرک صنعتی شهریار یا قاسم سلیمانی تهران در سال ۱۳۹۹ آغاز گردید. شرکت سیمکو پلیمر از زیر مجموعه های شرکت سیمکو است و به عنوان تولید کننده محصولات پلیمری مثل روکش سیم و کابل های سیمکو فعالیت می نماید. سایت این پروژه زمینی به مساحت ۳۶۰۰۰ مترمربع می باشد که ۱۴۴۰۰ مترمربع آن در گام اول ساخت کارخانه احداث شد. ۲۱۶۰۰ مترمربع فضای باقیمانده این سایت نیز جهت توسعه های آتی کارخانه طراحی گردید و قرار است به زودی مراحل اجرایی آن آغاز شود. طراحی و اجرای نما کارخانه، معماری داخلی ساختمان ها و انبارهای مواد اولیه و تولید و کلیه ابنیه های خدماتی و بازسازی ساختمان اداری سیمکوپلیمر توسط مهندسین مشاور آرین مهدکاوش انجام شده است. جهت مشاهده نمونه کارهای بیشتر در زمینه طراحی و ساخت کارخانه و سوله  می‌توانید از صفحه « نمونه کارهای کارخانجات و سوله های صنعتی » دیدن فرمایید.

کارفرماسیمکو
موقعیت پروژهشهرک صنعتی شهریار
مساحت زمین۳۶۰۰۰ مترمربع
کاربری کارخانه تولید روکش سیم و کابل
تاریخ شروع پروژه سال ۱۳۹۹
خدمات ما طراحی معماری، ساخت و اجرا

ویژگی های سایت کارخانه

اغلب شهرک های صنعتی در مناطقی که رویش نباتی وجود ندارند احداث می شوند. سایت کارخانه سیمکو پلیمر در زون پلیمری شهرک صنعتی شهریار قرار دارد. زمین سایت این پروژه دارای یک شرایط خاص با بستر سنگی و خاک بسیار سست است. جهت مقاوم سازی خاک این مجموعه خاک های سست جمع آوری و سپس پدستال اجرا گردید. بستر سنگی باعث می شود که رویش نباتی وجود نداشته باشد اما  جهت هدایت آب های سطحی و به جریان افتادن آب های سطحی کاربرد دارد. در نتیجه در بخش جنوبی این سایت یک استخر طراحی گردید. این استخر جهت جمع آوری آب های سطحی بارش و ذخیره و استفاده از آن ها برای آبیاری فضای سبز کارخانه و مجموعه سایت تعریف شد. به علت سست بودن خاک زیر کار یک سری مسیر کانالهای ارتباطی تاسیساتی اجرا گردید. پوشش نهایی کف سازی این مجموعه بتن ریزی گردید.

مراحل ساخت کارخانه سیمکو پلیمر
مراحل ساخت کارخانه سیمکو پلیمر
مراحل ساخت کارخانه سیمکو پلیمر
مراحل ساخت کارخانه سیمکو پلیمر

طراحی و ساخت کارخانه سیم و کابل

در ساخت این پروژه ۷ سوله و یک ساختمان اداری مرکزی، پنج سوله سالن تولید و دو سوله به عنوان انبار مواد اولیه و محصول طراحی و اجرا گردید. حدود ۴۰ درصد از زمین این سایت نیز جهت توسعه آینده کارخانه در نظر گرفته شد. از سری قسمت‌هایی که جهت کاربری کارخانه سیمکو پلیمر طراحی شده می‌توان به انبارهای مواد اولیه و تولید محصول، ساختمان تاسیسات، ساختمان اداری مرکزی، سردر کارخانه، بخشهای مربوط به آزمایشگاه و نمونه برداری و ساختمان نگهبانی و پست های تاسیسات برق و غیره اشاره نمود. همچنین در طراحی این کارخانه یک میدان اصلی جهت نصب پرچم کارخانه و تبلیغات مرکزی آن در نظر گرفته‌شد.

نمای سوله انبار کارخانه سیمکو پلیمر
سوله انبار کارخانه سیمکو پلیمر
نمای کارخانه سیمکو پلیمر
نمای کارخانه سیمکو پلیمر
سوله انبار کارخانه

طراحی معماری سوله و انبار مواد اولیه و تولید

برنامه فیزیکی کارخانه

بهینه بودن فضاها و راحتی حرکت بین بخش های مختلف از مهمترین قسمت های طراحی کارخانه است. از اصول حرفه ای و تفاوت ویژه خدمات ما در آرین مهدکاوش نسبت به سایر همکاران، آنالیز جانمایی فضاها به گونه ای ست که بیشترین بهره‌وری را داشته باشد. ما در آرین مهدکاوش قبل از شروع طراحی معماری مشاوره هایی جهت پروسه تولید نیز ارائه می نماییم. این پیشنهادات جهت ارتباط هر چه بهتر بخش های مرتبط با تولید محصول، انبارها، مسیر عبور تریلی‌ها، باسکول‌ها و فضاهای حراستی کنترلی می باشد. با ترسیم دیاگرام‌ها و ارتباطات فضایی مختلف و ارائه پیشنهادهای متعدد به کارفرما، به بهبود فرآیند مهندسی صنایع و تولید، پرتی فضاها، زمان نفر ساعت کارگر، مسیرهای جابه جایی لیفتراک، طی مسافت حداقلی سالن انبار تا تولید و سپس تا انبار محصول، فضای لازم جهت چرخش تریلی و مسیر ورود و خروج آن و غیره کمک می کند.

دیاگرام فضایی ساختمان مرکزی و اداری کارخانه

ساختمان اداری این مجموعه در مرکزیت قرار دارد و از شاخصه های مهم آن احداث یک سالن نمونه برداری و سالن آزمایشگاه است. در بخش سالن نمونه برداری و آزمایشگاه این کارخانه یک قسمت بسیار مهم تحت عنوان اتاق تمیز یا clean room جهت انجام آزمایش و داده سنجی طراحی گردید. طبقه همکف این ساختمان مرکزی یک رستوران تعبیه شد که در آن آشپزخانه، سالن پذیرایی و غذاخوری قرار دارند. قبل از ورود به سالن اصلی سرویس بهداشتی و لاکرها در طبقه همکف قرار گرفته‌اند. درست در قسمت مرکزی ساختمان یک رواق ایرانی طراحی شده است. در ضلع شرقی این ساختمان بخش های اصلی اداری قرار دارند. در طبقه دوم این ساختمان و در بخش بالای سالن آزمایشگاه و نمونه برداری، واحد تحقیق و توسعه یا R&D و واحد QC احداث گردید. همچنین در طبقه دوم ساختمان مرکزی نیز یک سالن غذاخوری برای کارمندان اداری تعبیه شد.

در بخشی از ساختمان اصلی کارخانه سیمکو پلیمر سویت کامل شامل اتاق خواب، حمام و سرویس بهداشتی جهت اقامت و پذیرایی از مهمانان خارجی طراحی و اجرا گردید. در این طبقه از مجموعه مرکزی کارخانه، اتاق های مدیریت و ریاست بخش های اداری قرار دارند. این طبقات به وسیله یک دستگاه پله به صورت منحنی و یک واحد آسانسور به بالاترین طبقه دسترسی دارند. طراحی نمای بیرونی طبقه سوم به صورت یک شش ضلعی است. این طبقه در بالاترین نقطه سایت کارخانه قرار دارد و اشراف کاملی بر کل سایت کارخانه مثل سالن های تولید، انبارها و قسمت های بارگیری و باراندازی و غیره دارد. در این طبقه دو سالن مجزا جهت برگزاری جلسات و گردهمایی‌ها و همچنین اتاق مدیریت کل کارخانه قرار داده‌شد. دسترسی این طبقه به سالن های پذیرایی و غذاخوری توسط یک تونل شیشه ای ایجاد گردید.

شرکت سیمکو پلیمر
کارخانه سیمکو پلیمر
کارخانه سیمکو پلیمر
کارخانه سیمکو پلیمر
کارخانه سیمکو پلیمر

طراحی و اجرا نمای کارخانه سیمکو پلیمر

در طراحی نمای سوله های انبار و تولید کارخانه سیمکو پلیمر از رنگ های صنعتی مشکی، سفید و طوسی استفاده گردید. جهت پوشش دیوارهای مربوط به این سوله‌ها از سرامیک خشک و آلومینیوم کامپوزیت استفاده شد. پنجره های نواری و ساندویچ پانل به شکل دیواره های عمودی  در این پروژه استفاده گردید. سوله‌ها به صورت باکس طراحی و اجرا شد. کانسپت طراحی این مجموعه با الهام از پیوند مولکولی کربن به صورت یک شش ضلعی است. این امر در طراحی ساختمان اداری تولید و بخش مدیریت کل مجموعه کاملا مشخص است. مهم ترین بخش طراحی کارخانه سیمکو پلیمر استفاده از یک فرم مکعبی و پرهیز از فرم های رایج و  معمولی هشتی هشتی شهرک‌ها است. در طراحی دیواره های کارخانه از پوشش فریم‌لس و نیم‌لامل نیز استفاده گردید. نرده های بیرونی محوطه کارخانه نیز به صورت اختصاصی طراحی شدند.

در طراحی فضای دیاگرامی این کارخانه یک مسیر ویژه جهت ورود و خروج تریلی تعریف شد که کوتاهترین و بهینه ترین مسیر جهت جابه جایی تریلی ها می باشد. با طراحی این مسیر در وقت و هزینه های کارخانه صرفه جویی قابل توجهی می شود.

طراحی سردر کارخانه سیمکو پلیمر

جهت ایجاد هماهنگی هر چه بیشتر نمای کارخانه با سردر ورودی نیز از یک شش ضلعی در طراحی سردر استفاده شد. از آنجایی که زمینه فعالیت کارخانه سیمکو پلیمر مربوط به تولید روکش سیم و کابل و امور مرتبط با علم شیمی است سعی نموده‌ایم از پیوندهای شیمیایی در طراحی این کارخانه استفاده نماییم. شایان ذکر است که آلترناتیوهای طراحی متنوعی جهت طراحی سردر این مجموعه ارائه گردیده است که می توانید در تصاویر آن‌ها را مشاهده نمایید.

طراحی سردر کارخانه سیم و کابل
طراحی سردر کارخانه سیم و کابل
طراحی سردر کارخانه سیم و کابل
طراحی سردر کارخانه سیم و کابل
طراحی سردر کارخانه سیم و کابل

جهت مشاوره طراحی، اجرا و ساخت کارخانه، سوله و یا واحد صنعتی خود می‌توانید با شماره های شرکت در انتهای همین صفحه با کارشناسان آرین مهدکاوش در تماس باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *