نمای شیشه ای

نمای شیشه ای جدا از اینکه ظاهری معاصر و در عین حال مدرن به ساختمان می بخشد، عایق صدا و گرما نیز می باشد. شیشه یک ماده همه کاره و بادوام است. مزایای بسیاری از جمله ظاهر زیبا، بهره‌وری انرژی، سختی، امنیت، مدیریت نویز و پایداری را ارائه می دهد. می‌توان از آن در کاربردهای مختلفی از جمله نمای کرتین وال، شیشه‌های سازه‌ای، نرده‌ها و شیشه‌های سقفی استفاده کرد که ظاهری مدرن و شیک به بیرون ساختمان می‌دهد. با استفاده از شیشه نما، معماران و طراحان ممکن است طرح های متمایز و سازگار با محیط زیست را تولید کنند که در دنیای مدرن برجسته باشد.این نما همچنین اجازه می دهد نور طبیعی به فضا وارد شود. نماهای شیشه ای به دلیل سادگی متریال بسیار محبوب هستند و به دلیل وجود گزینه های مختلف طراحی، طیف وسیعی از طرح ها در آن ها امکان پذیر است.

فهرست مطالب

نمای شیشه ای چیست؟

به عبارت ساده، پوشش شیشه ای نمای بیرونی ساختمان یک نمای شیشه ای است. این نماهای ساختمانی به دلیل سادگی و طول و عرض کاربردهای طراحی، به طور مرتب در طراحی ساختمان های امروزی مورد استفاده قرار می گیرند. این نماهای ساختمان به زرق و برق می افزایند و ضریب سبک کل ساختمان را افزایش می دهند. با این حال، نماهای شیشه ای فقط برای زیبایی بصری استفاده نمی شوند، بلکه از نظر عملکردی مانند عایق صوتی و حرارتی عالی نیز استفاده می شوند. اما اگر کمی در مورد انتخاب نوع نمای شیشه ای که باید برای پروژه ساخت و ساز یا حتی بازسازی خانه خود استفاده کنید سردرگم هستید، این مطلب می تواند بسیار به شما کمک کند.

کاربرد نمای شیشه ای

روش های مختلفی برای استفاده از شیشه نما در پروژه های معماری معاصر وجود دارد. می توان آن را برای ساختمان های تجاری، امکانات پزشکی، امکانات آموزشی و غیره اعمال کرد. همچنین می توان از آن برای ایجاد ساختمان های مسکونی استفاده کرد و ظاهری معاصر و جذاب به آنها داد. شیشه نما عمدتاً در ساخت نماهای ساختمان یا دیوارهای بیرونی ساختمان استفاده می شود. معمولاً برای محصور کردن و محافظت از فضای داخلی ساختمان استفاده می شود، برخی از کاربردهای خاص شیشه نما عبارتند از:

 دیوارهای خارجی

شیشه نما را می توان به عنوان مصالح ساختمانی اولیه برای دیوارهای بیرونی ساختمان استفاده کرد که امکان طراحی بازتر و شفاف تر را فراهم می کند.

نورگیر

شیشه نما را می توان در نورگیرها استفاده کرد تا نور طبیعی از بالا وارد ساختمان شود.

پنجره ها

شیشه های نما را می توان در پنجره‌ها استفاده کرد تا دید واضحی از بیرون ایجاد کند و در عین حال عایق کاری و کاهش صدا را نیز فراهم کند.

درها

شیشه نما را می توان در داخل ساختمان، هم در بیرون و هم در داخل، استفاده کرد تا در عین حال عایق کاری و کاهش صدا را ایجاد کند.

پارتیشن

شیشه نما را می توان به عنوان یک ماده پارتیشن برای ایجاد فضاهای مجزا در داخل ساختمان استفاده کرد و در عین حال اجازه عبور نور را می دهد.

بالکن

از شیشه های نما می توان برای محصور کردن بالکن‌ها استفاده کرد و در عین حال از ساکنان در برابر عوامل محیطی محافظت می کند.

نرده ها

اصولا نرده ها به عنوان موانع ایمنی برای جلوگیری از سقوط عمل می کنند و می توانند از شیشه نیز ساخته شوند. آن ها نمای شفاف و بدون مانعی را ارائه می دهند که آنها را به گزینه ای عالی برای ایده های معماری معاصر تبدیل می کند. آنها یک جایگزین قابل اعتماد و طولانی مدت ارائه می دهند زیرا قوی و مقاوم در برابر آب و هوا هستند.

 سقف

سقف ساخته شده از شیشه نما، نور طبیعی داخلی ساختمان را تامین می نماید و به آن و ظاهری معاصر می بخشد. شیشه های نما که برای شیشه های سقف استفاده می شوند از نظر انرژی کارآمد هستند و تقاضا برای روشنایی مصنوعی در روز را کاهش می دهند.

علاوه بر این مصارف، شیشه نما را می توان در کاربردهای مختلفی از جمله به عنوان پوشش ساختمان، به عنوان صفحه نمایش برای فضاهای بیرونی و به عنوان یک عنصر تزیینی در طراحی ساختمان استفاده کرد.

نمای شیشه

مزایا و معایب نمای شیشه ای

شیشه نما می تواند مزایای زیادی هم برای معماران و هم برای توسعه دهندگان داشته باشد. این امکان ایجاد طرح‌های ساختمانی باز و شفاف، بهبود عملکرد حرارتی، بهبود عایق صدا را فراهم می‌کند و همچنین می‌تواند ظاهری زیبا و دلپذیر ارائه دهد. با این حال، در نظر گرفتن دقیق هزینه‌ها و چالش های احتمالی مرتبط با استفاده از این نوع شیشه در طراحی ساختمان بسیار مهم است.

مزایا

زیبایی شناسی پیشرفته یکی از مزایای استفاده از نمای شیشه ای در طراحی های معماری مدرن است. زیبایی شناسی منحصر به فردی که این نما ارائه می دهد یکی از مزایای اصلی استفاده از آن در پروژه های ساختمانی معاصر است. نماهای شیشه ای ظاهری براق و معاصر دارند که به شکل خیره کننده ای ظاهر ساختمان را بهبود می بخشند. علاوه بر این، نور طبیعی را قادر می سازد تا به ساختار نفوذ کند و ظاهری سبک و مطبوع به آن می بخشد. شیشه نما در رنگ‌ها، الگوها و بافت های مختلف موجود است و گزینه های فراوانی را در اختیار طراحان قرار می دهد.

ذخیره انرژی

نمای شیشه ای یک عایق برتر است که مصرف انرژی ساختمان را کاهش می دهد. این می تواند به کنترل دما کمک کند و تقاضا برای گرمایش و تهویه مطبوع را کاهش دهد. فضای داخلی ساختمان را می توان با استفاده از نمای شیشه ای در برابر آسیب حرارتی محافظت کرد تا میزان اشعه ماوراء بنفش که به سازه نفوذ می کند به حداقل برسد. شیشه نما می تواند عملکرد حرارتی بهبود یافته را برای یک ساختمان فراهم کند. شیشه کرتین وال مدرن اغلب با یک لایه نازک از مواد پوشانده می شود که به عایق بندی ساختمان کمک می کند و در تابستان خنک تر و در زمستان گرمتر نگه می دارد. این می تواند به کاهش هزینه های انرژی مرتبط با گرمایش و سرمایش ساختمان کمک کند و کارکرد آن را مقرون به صرفه تر کند.

ماندگاری

شیشه مورد استفاده در نمای بیرونی ساختمان یک ماده سخت است که می تواند آب و هوای بد را تحمل کند. این یک راه حل ایمن و بادوام برای طراحی های معماری است زیرا در برابر خراش، ضربه و شکستگی نیز مقاوم است. استفاده از شیشه لمینت می تواند دوام آن را بیش از پیش افزایش دهد زیرا استحکام و امنیت را می افزاید.

امنیت

امنیت ساختمان را نیز می توان با شیشه نمای آن بهبود بخشید. به خصوص شیشه های لمینت به دلایل امنیتی یک انتخاب عالی است زیرا در برابر شکستن و خرد شدن مقاوم است. برای امنیت بهینه، می‌توان آن را با سایر عناصر امنیتی مانند لایه‌های میانی مقاوم در برابر گلوله و لایه هایی که در برابر انفجار مقاوم هستند تقویت کرد.

عایق صدا

کاهش آلودگی صوتی یکی دیگر از مزایای استفاده از نمای شیشه ای است. می‌تواند به آرام‌تر و در نتیجه راحت‌تر کردن فضای داخلی ساختمان کمک کند. توانایی آن در مدیریت سطوح نویز را می توان با استفاده از شیشه نمای با کیفیت، عایق صدا را بهبود بخشید. استفاده از شیشه های ضخیم و چند لایه در نما می تواند به کاهش سطح سر و صدا در داخل و خارج ساختمان کمک کند و آن را به مکانی راحت تر و آرام تر برای کار یا زندگی تبدیل کند.

پایداری

یک مصالح ساختمانی پایدار که می تواند به کاهش ردپای کربن سازه کمک کند، شیشه نما است. شیشه را می توان بازیافت کرد و در تولید کالاهای شیشه ای تازه استفاده کرد. مصرف انرژی ساختمان را می توان با استفاده از شیشه نما در طراحی های معماری با به حداقل رساندن تقاضا برای روشنایی مصنوعی کاهش داد.

استفاده بهینه از نور طبیعی

شیشه نما اجازه می دهد تا طراحی ساختمان بازتر و شفاف تر ایجاد شود. با استفاده از صفحات شیشه ای بزرگ در نما، معماران می توانند ساختمان هایی را با احساسی باز و مطبوع طراحی کنند و اجازه دهند نور طبیعی به فضاهای داخلی سرازیر شود. این امر نه تنها می تواند محیط دلپذیرتر و دلپذیرتری را برای سرنشینان ایجاد کند، بلکه می تواند به کاهش نیاز به نور مصنوعی در طول روز و در نتیجه صرفه جویی در انرژی کمک کند.

معایب

علاوه بر این مزایا، از شیشه نما نیز می توان برای ایجاد طراحی زیباتر ساختمان استفاده کرد. استفاده از پانل های بزرگ شیشه ای در نما می تواند ظاهری مدرن و شیک به ساختمان بدهد و آن را در منظره شهری شلوغ متمایز کند. همچنین ملاحظاتی وجود دارد که معماران و توسعه دهندگان باید هنگام استفاده از شیشه نما در نظر بگیرند. یکی از ملاحظات اصلی هزینه شیشه است که می تواند به طور قابل توجهی بالاتر از مصالح ساختمانی سنتی باشد. علاوه بر این، نصب و نگهداری شیشه های نما نیز می تواند پیچیده تر باشد و نیاز به دانش و تجهیزات تخصصی داشته باشد. در نهایت، استفاده از شیشه نما نیز می‌تواند نگرانی‌های ایمنی را ایجاد کند، زیرا صفحات شیشه‌ای بزرگ می‌توانند در معرض شکستگی باشند و ممکن است به پشتیبانی ساختاری بیشتری نیاز داشته باشند.

نمونه پروژه های نمای شیشه ای آتلیه معماری آرین مهدکاوش

انواع نمای شیشه ای

نمای شیشه ای برای یک ساختمان تجاری یا ویترین فروشگاه باید بهترین عملکرد ممکن را همراه با جذاب ترین زیبایی شناسی ارائه دهد. تنوع شیشه های موجود برای نما به معماران و طراحان اجازه می دهد تا هر جنبه ای از عملکرد ، از کنترل حرارتی و خورشیدی گرفته تا امنیت، رنگ و ارائه طراحی کلی ساختمان را کنترل کنند.. در زیر به معرفی انواع نمای شیشه می پردازیم:

کرتین وال

کرتین وال یک پوشش خارجی ساختمان است. از آنجایی که این نما غیر سازه ای است، می توان آن را از مواد سبک وزن ساخت و در نتیجه به کاهش هزینه های ساخت کمک کرد. این روش امکان استفاده ایمن از شیشه را در مناطق بزرگ و بدون وقفه ساختمان فراهم می کند و نماهای سازگار و جذابی ایجاد می کند. نماهای کرتین وال باید فقط وزن خود را تحمل کنند و نه وزن بار مرده ای را که بر روی ساختمان وارد می شود.کرتین وال به گونه ای طراحی شده است که در برابر تمام بارهای وارد شده اعم از بار مرده و بار باد مقاومت نماید. همچنین از نفوذ هوا و آب به داخل ساختمان جلوگیری می نماید. بارهای وارد بر کرتین وال از طریق یک رابط سازه ای که مولیون‌ها را به ساختمان متصل می کند به سازه ساختمان منتقل می شود.

فریم لس

 سیستم های نما بدون قاب در پوشش های نما معماری مدرن بسیار رایج هستند. دلیل ترجیح این سیستم این است که پوشش بدون قاب پتانسیل بسیار زیادی در طراحی معماری ارائه می دهد. این نوع نما یک راه عالی برای جهت افزایش بهره‌وری از نور طبیعی روز است.

نمای شبه کرتین وال

در شبه کرتین وال ها اجزای قاب سازه اولیه به صورت مجزا و به صورت مجموعه بناکننده نصب می شوند. مولیون های عمودی در این مجموعه ها ابتدا به دال های کف و سپس افقی ها به مولیون های عمودی متصل می شوند تا شبیه یک شبکه شوند.

انواع شیشه مناسب نما

نوع خاصی از شیشه به نام شیشه نما با در نظر گرفتن ساختار خارجی ساخته می شود. شیشه نما نام خود را از این واقعیت گرفته است که به عنوان پوششی برای نمای ساختمان ها استفاده می شود. انواع مختلفی از شیشه های نما وجود دارد، از جمله شیشه لمینت، شیشه سکوریت، شیشه عایق و غیره. شیشه نما انواع مختلفی دارد که هر کدام دارای کیفیت و کاربرد خاصی می باشند.

طراحی و اجرا نمای شیشه ای

مزایای شیشه برای نما

  • مصالح مورد استفاده در نماهای شیشه ای فوق‌العاده مستحکم و بادوام هستند. آنها برای مقاومت در برابر عناصر اصلی آب و هوا، از جمله بادهای شدید، باران و غیره طراحی شده‌اند.
  • شیشه یک ماده شفاف منحصر به فرد است که به نور اجازه عبور می دهد.
  • دارای سطح براق صاف است، بنابراین ضد گرد و غبار است و می توان آن را به طور موثر تمیز کرد.
  • بر خلاف سایر مواد، نگهداری آن آسان است.
  • در طیف گسترده ای از رنگ‌ها موجود است و هنگامی که ورق شیشه را در واحدهای لمینت یا عایق ترکیب می کنیم، رنگ و ظاهر آن تغییر می کند.
  • شیشه پایدار در برابر اشعه ماوراء بنفش است زیرا تحت تأثیر اشعه ماوراء بنفش قرار نمی گیرد و از این رو ترک، تغییر رنگ یا از هم پاشیدگی رخ نخواهد داد.
  • یک عایق عالی است و به راحتی جریان الکتریکی را هدایت نمی کند.
  • در برابر خوردگی مقاوم است و تنها در شرایط خاص، شیشه مورد حمله شیمیایی قرار می گیرد.
  • می تواند در برابر اثرات باد، باران یا خورشید مقاومت کند و می تواند ظاهر و یکپارچگی خود را در اکثر شرایط حفظ نماید.
  • ۷۵ تا ۸۰ درصد نور طبیعی را در هر دو جهت منتقل می کند.
  • می توان آن را نیمه شفاف ساخت یا به اشکال مختلف قالب گیری کرد، از نظر کاربری در ساختمان می تواند انعطاف پذیری زیادی را به معماری ارائه دهد.
  • زنگ نمی زند بنابراین بهتر از آهن است و تسلیم شرایط محیطی اطراف خود نمی شود.
  • وزن پی ساختمان را کاهش می دهد و ساختمان را نسبت به دیوارها سبک تر می کند.
  • علاوه بر تمام مزایای عملکردی نمای شیشه ای، یکی از بزرگترین مزیت‌ها ظاهر زیبای آن است.

طراحی نمای شیشه ای

  • شناسایی الزامات عملکرد خاص: تیم طراحی می تواند این کار را با بررسی الزامات پروژه، کدهای ساختمانی و سایر استانداردهای مربوطه انجام دهد.
  • انتخاب نوع شیشه مناسب: بر اساس الزامات عملکرد، نوع شیشه مناسب مانند شیشه لمینت یا شیشه رنگی انتخاب می شود که می توان از آن برای عایق حرارتی، شیشه لمینت برای کاهش صدا و شیشه رنگی برای استفاده کرد.
  • تعیین ضخامت شیشه: بر اساس نیاز عملکرد، ضخامت تعیین می شود. شیشه ضخیم تر را می توان برای کاهش صدا استفاده کرد در حالی که شیشه نازک تر را می توان برای عایق حرارتی استفاده کرد.
  • ترکیب مواد عایق: مواد عایق مانند گاز آرگون در واحدهای شیشه ای عایق حرارتی را افزایش می دهند.
  • طراحی سیستم های سایه بان: لوورها، باله های عمودی و کفی بریز می توانند افزایش گرمای خورشیدی را کاهش دهند.
  • بهینه سازی طراحی نمای شیشه ای: این کار را می توان با توجه به جهت ساختمان، محیط اطراف و آب و هوای محلی انجام داد.
  • انجام شبیه سازی: شبیه سازی با استفاده از نرم افزار کامپیوتری می تواند برای آزمایش عملکرد در شرایط مختلف انجام شود.
  • اطمینان از نصب صحیح: استفاده از افراد حرفه ای و آموزش دیده جهت نصب و اطمینان از عملکرد

اجرای نمای شیشه ای

از طراحی شاهکارهای معماری تا افزایش بهره‌وری انرژی، استفاده از شیشه در نما به بخشی جدایی ناپذیر از ساخت و ساز مدرن تبدیل شده است. نصب شیشه و نما می تواند فرآیندی پیچیده باشد که نیازمند برنامه ریزی دقیق، اجرای دقیق و درک عمیق بهترین شیوه های صنعت است. طراحی و اجرای این نما نیاز به متخصصین و کارشناسان خبره و ماهر در این زمینه نیاز دارد. آتلیه معماری آرین مهدکاوش با بیش از ۲۰ سال تجربه تخصصی در اجرای انواع نما به عنوان پیمانکار و مجری نما  فعالیت می نماید. شما می توانید جهت دریافت مشاوره رایگان و کسب اطلاعات بیشتر از فرآیند طراحی و اجرای نما توسط تیم با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

نمای شیشه ای

شرکت مهندسین مشاور آرین مهدکاوش با تجربه و توانمندی مهندسین خود در زمینه مشاوره، طراحی معماری، ساخت و اجرا و مدیریت پروژه های عمرانی فعالیت می نماید. در صورتی که تمایل دارید برای پروژه اداری، تجاری، صنعتی یا هر پروژه دیگری از نمای شیشه ای استفاده نمایید می توانید از مشاوره رایگان متخصصان ما استفاده کنید. شما کارفرمای محترم می توانید جهت تامین فریم ها و شیشه مورد نظر برای نمای شیشه ای به صورت مستقیم از کارخانه و همچنین نصب و اجرای این نمای بسیار زیبا از خدمات ما استفاده نمایید.

جهت دریافت مشاوره تخصصی و استعلام قیمت نمای شیشه ای با ما تماس بگیرید.

ابعاد و اندازه شیشه نما

 در این قسمت سوال این است که یک نمای شیشه ای چه اندازه ای می تواند داشته باشد؟ نمای شیشه ای را می توان با هر اندازه و مشخصات مورد نیاز طراحی و ساخت. اگر از پوشش سازه ای به عنوان نما استفاده می شود، هیچ محدودیتی در ضخامت شیشه، اندازه شیشه یا شکل شیشه وجود ندارد.

تفاوت نمای شیشه ای سازه ای با کرتین وال چیست؟

نماهای شیشه ای بزرگ باعث ایجاد نور و ارتفاعی جذاب برای انواع طرح های ساختمان می شود. هنگام تعیین نمای شیشه ای، گزینه های زیادی وجود دارد. دو مورد از محبوب ترین نماها، نمای شیشه ای سازه ای و سیستم های نمای کرتین وال هستند. در حالی که سیستم نمای کرتین وال از نظر دفعات استفاده محبوب ترین است، نمای شیشه ای سازه ای انعطاف پذیری زیادی در طراحی ارائه می دهد. هیچ محدودیتی برای اندازه شیشه با نماهای شیشه ای سازه ای وجود ندارد اما در سیستم های کرتین وال وجود دارد. سیستم های کرتین وال رویکرد ساده تری نسبت به طراحی نمای شیشه ای با جزئیات و مشخصات از پیش طراحی شده ارائه می دهند. در نتیجه، سیستم‌های کرتین وال نسبت به نماهای شیشه‌ای سازه ای مقرون به صرفه تر هستند، اما محدودیت‌هایی در اندازه و طراحی کلی دارند.

مشاوره تخصصی نما شیشه ای

هنگامی که به دنبال انتخاب نمای شیشه ای برای پروژه و ساختمان خود هستید، گزینه های زیادی برای طراحی نمای شیشه ای موجود است. اینکه کدام راه حل برای پروژه شما بهترین است به جنبه های بیشتر هدف طراحی ساختمان و عملکرد مورد نیاز بستگی دارد. جهت کمک در انتخاب نمای شیشه ای ایده آل برای پروژه خود با تیم متخصص آرین مهدکاوش تماس بگیرید. کارشناسان ما به شما کمک می کنند تا روند گزینش را تسریع کنید و بهترین گزینه های موجود را در اختیار شما قرار می دهند. و در نتیجه طراحی نمای شیشه ای متناسب با سلیقه و بودجه شما طراحی می گردد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *