پوشش سقف سوله کارخانه

سقف آسیب دیده می تواند به تجهیزات حساس، محصولات تولیدی و غیره آسیب برساند و جان کارگران را به خطر بیندازد. اینجاست که سقف های صنعتی با استحکام و دوام خود می توانند به محافظت از ساختمان شما کمک کنند. امروزه استفاده از سقف های صنعتی به ویژه در ساخت کارخانه و انبارها رواج یافته است. از این رو سقف صنعتی مناسب می تواند از سود شما محافظت کند. در عین حال سقف آسیب پذیرترین بخش ساختمان شما است و هر روز در معرض آب و هوا و سایر عناصری قرار می گیرد که ممکن است به پوسیدگی و فرسودگی کمک کنند و خطر آسیب به خود سقف و محتوای زیر آن را افزایش دهند. یک سقف با کیفیت کمتر ممکن است در برابر سختی های آب و هوای منطقه شما مقاومت نکند.

فهرست مطالب

عوامل تاثیر گذار در انتخاب نوع پوشش سقف سوله

سقف بخش مهمی از هر سوله است زیرا از آن در برابر آب و هوا محافظت می کند. مهمتر از همه، باید ضد آب و بادوام باشد. سقف سوله جدید همچنین باید قابل اعتماد، بادوام، مقرون به صرفه و زیبا باشد. مصالح سقف سوله ای زیادی برای انتخاب وجود دارد که از یک جهت این تنوع خوب است، اما اگر ندانید کدام یک را انتخاب کنید، کار را دشوار می کند. در این مقاله، همه چیزهایی را که باید در مورد هر یک از مصالح مورد استفاده برای پوشش سقف سوله بدانید، آنچه که ممکن است آن را برای نیازهای شما مناسب کند و مزایا و معایب هر کدام را مورد بررسی قرار می دهیم. اگر می خواهید بهترین متریال را برای سقف سوله خود داشته باشید، باید فاکتورهای زیر را در نظر بگیرید:

ضد آب

شما ممکن است محصولات و مواد مختلفی را در سوله خود ذخیره کنید، به این معنی که آنها باید خشک بمانند. بنابراین، مصالحی که برای سقف سوله خود استفاده می کنید باید ضد آب باشند. در چنین آب و هوایی سقف همچنین باید در برابر تجمع برف و یخ مقاومت کند. دقت داشته باشید که ضدآب بودن سقف سوله می تواند تحت تاثیر روش نصب پوشش سقف باشد. به عنوان مثال، برخی از مصالح سقف سبک سوله هنگام نصب باید با هم همپوشانی داشته باشند زیرا سطحی پیوسته برای جریان آب به پایین فراهم می کند. برخی از مواد بام سوله باید با استفاده از میخ یا پیچ به سقف سبک سوله متصل شوند و سوراخ هایی باقی بمانند که ممکن است آب نشت کند.

شیب سقف

شیب سقف، زاویه ای را که از صفحه افقی تا بالای سقف بالا می رود را توصیف می کند. این زاویه تعیین می کند که کدام نوع مصالح سقف سوله ای مناسب تر خواهد بود. به عنوان مثال، اگر در جایی زندگی می کنید که بارش برف یا باران زیاد است، سقف باید شیب تندتری داشته باشد.

  • “سقف شیبدار” هر سقفی است که دارای زاویه 10 درجه یا بیشتر باشد، در حالی که سقف غیر شیبدار یا “سقف تخت” دارای زاویه شیب سقف 0-10 درجه است. هر دوی این موارد دارای مزایا و معایبی هستند که در زیر به بررسی آنها می پردازیم.
  • سقف های کم عمق یا “بام های مسطح” – شیب سقف آنها کمتر از 10 درجه است و فقط چند نوع از مواد سقف برای این زاویه ها مناسب هستند. ورق های قیر سقف و مصالح سقف لاستیکی EPDM به دلیل پوشش بدون درز و بدون درز معمولاً گزینه ارجح برای سقف تخت هستند.
  • سقف های شیب دار – با شیب 10 درجه یا بیشتر، این سقف ها باعث بهبود خاصیت خروج آب و افزایش مقاومت در برابر نفوذ آب در شرایط مرطوب و باد می شوند.

مقاومت در برابر مواد شیمیایی

مواد شیمیایی، پسماندها و اگزوزهای حاصل از فرآیندهای تولید می توانند مواد سقف را سریعتر از عناصر طبیعی تجزیه کنند. عوامل دیگری که به تعیین بهترین سقف برای بام های صنعتی کمک می کند، سیستم های تهویه و شرایط آب و هوایی هستند. سقف های صنعتی معمولاً دارای نورگیرهای بیشتری هستند تا نور طبیعی را به داخل ساختمان منتقل کنند. هر گونه نفوذ در سیستم سقف مستعد نشتی است مگر اینکه سیستم به درستی نصب و نگهداری شود.

ظاهر زیبا

سوله نقشی حیاتی در زیبایی شناسی فضای بیرونی محیط صنعتی شما دارد، بنابراین باید از نظر بصری جذاب باشد. مدل های مختلف جهت پوشش سقف سوله وجود دارد، بنابراین مطمئن شوید که بهترین آن ها را انتخاب می کنید.

نمونه پروژه های اجرای سقف سوله توسط شرکت آرین مهدکاوش

دوام در برابر محیط مورد نظر

در حالت ایده آل، مصالح سقف سوله باید در برابر نفوذ آب و بادهای قوی مقاومت کنند زیرا تنها در این صورت حداکثر حفاظت را ارائه می دهند. همچنین ممکن است بخواهید یک پوشش سقف سوله ای داشته باشید که نیاز به تعمیر و نگهداری کمی داشته باشد یا نیازی به نگهداری نداشته باشد. اگر نمی خواهید نگران نشتی، ریزش قطعات در هنگام وزش باد، وصله یا رنگ آمیزی باشید، باید بیشتر هزینه کنید و از مصالح بادوام برای پوشش سقف سوله خود استفاده نمایید.

  • بارندگی شدید، هوای دریای ساحلی یا بادهای شدید مداوم، همگی در انتخاب مصالح سقفی شما نقش دارند. این یک نگرانی اولیه برای هر سقف سوله کارخانه یا کارگاه تولیدی است و مهم است که بدانیم کدام متناسب نوع شرایطی که در معرض آن قرار می گیرد، سطح مقاومت مناسبی را ارائه می دهد.
  • اگر در آب و هوایی زندگی می کنید که شرایط آب و هوایی مانند بارش برف سنگین را تجربه می کند، نصب پوشش سقف با شیب بیش از 10 درجه به جلوگیری از تجمع برف و کاهش نیروی رو به پایین وارد شده به سقف و ساختمان کمک می کند.

خشک و ایمن نگه داشتن محتویات سوله شما برای مدت طولانی از عوامل بسیار مهم است و به انتخاب شما برای پوشش سقف سوله بستگی دارد. چه در حال انجام یک پروژه بازسازی سقف هستید و چه قصد دارید یک سوله را از صفر بنا کنید گزینه‌های زیادی برای انتخاب وجود دارد که همه آنها از نظر سبک، هزینه و طول عمر متفاوت هستند.

سهولت نصب

اندازه سوله شما تعیین می کند که نصب چقدر آسان خواهد بود. نصب برخی از مصالح سقفی آسانتر از سایر مصالح است. در صورت استفاده از ورق ها یا مصالح با ابعاد کوچک، انتظار داشته باشید که زمان بیشتری را صرف نصب کنید. استفاده از ورق ها و صفحات کامل باعث می شود فرآیند نصب سریعتر پیش برود.

مقرون به صرفه بودن

بودجه شما یک عامل مهم است.. در حالی که صرفه جویی در هزینه ممکن است ضروری باشد، استفاده از مواد ارزان قیمت برای پوشش سقف ممکن است خیلی سریع نیاز به تعمیر یا تعویض داشته باشد. از طرف دیگر، اگر بتوانید کمی بیشتر برای مصالح سقف سوله هزینه کنید، طول عمر و سطح حفاظت بسیار بهتر خواهد بود. هنگام محاسبه ارزش اقتصادی مصالح لازم برای پوشش سقف سوله خود، باید ارزش طول عمر را نیز در نظر بگیرید و هزینه های نگهداری، تعمیر و قیمت اولیه خرید هر متر مربع را مدنظر داشته باشید.

طول عمر سوله کارخانه بسته به انتخاب نوع پوشش سقف شما از 15 سال تا 60 سال متغیر است. اکثر مصالح پوشش سقف هزینه تعمیر و نگهداری پایینی دارند. با این حال، برخی از آنها از نظر قیمتی گران تر هستند اما طول عمر مفید آن ها می تواند طولانی تر باشد.

جلوگیری از هدر رفت انرژی

سقف را می توان به عنوان اولین خط دفاعی ساختمان های تجاری یا صنعتی در نظر گرفت که  سازه را از خطرات طبیعی مانند باد، باران، آتش، تگرگ، یخ، برف و گرمای شدید محافظت می کند. یک سقف باید تمام آب و رطوبت را از محیط داخلی دور نگه دارد. بهره وری انرژی یک سقف با کیفیت خوب یکی دیگر از ویژگی های مهم است. نتایج آزمایش ها نشان می دهند تا 50 درصد هدررفت انرژی به دلیل سقف های ناکارآمد است. این اتلاف انرژی می تواند به همان اندازه که برای از دست دادن هوای خنک در تابستان های گرم صدق می کند به از دست دادن گرما در زمستان نیز صدق کند. انواع مختلفی از سقف وجود دارد، اما انتخاب بام مناسب کلید اصلی است. در زیر برخی از بهترین گزینه ها برای سقف های تجاری و صنعتی آورده شده است.

تعمیر و نگهداری

به صورت کلی پوشش سقف سوله فقط نیاز به بررسی های بصری گاه به گاه چند بار در سال دارد تا نشت، ترک یا علائم هوازدگی را بررسی کنید.سقف های فلزی به عنوان کم تعمیر و نگهداری آسان شناخته شده است که برای چندین دهه تولید و استفاده می شود. ورق ها در محیط های معمولی تا 50 سال یا بیشتر دوام می آورند.

انواع پوشش سقف سوله

جهت پوشش سقف سوله ها از متریال ها و مصالح مختلفی می توان استفاده نمود که در ادامه به معرفی پرکاربردترین آنها می پردازیم:

پوشش سقف با پلی کربنات

ورق های پلی کربنات یکی از گزینه ها برای پوشش سقف سوله می باشند. یکی از محبوب ترین مصالح سقف سوله ای در بازار، سقف پلی کربنات است. پانل های سقف پلی کربنات با استفاده از پلاستیک فوق العاده قوی ساخته می شوند. در تحمل شرایط آب و هوایی سخت عالی است. این ورق همیشه به عنوان پوشش سقف گلخانه و هر چیز دیگری که نیاز به پوشش شفاف داشته باشد محبوب بوده است.

ورق پلی کربنات از ویژگی توانایی مقاومت در برابر باد بهره می برد . نور ماوراء بنفش را نیز جذب می کند. با این حال، این صفحات در دمای انجماد ناپایدار شوند و به راحتی خراشیده می شوند. از نظر زیبایی شناسی، ورق های پلی کربنات شفافیتی شبیه به شیشه را ارائه می دهند. این ورق ها ی پوشش سقف تقریبا راحت تمیز می شوند و در طیف وسیعی از رنگ ها و سبک ها موجود هستند. طول عمر متوسط آن ها بین 10 تا 20 سال و به این معنی است که این نوع ورق‌ها دوام طولانی مدتی ندارند.

پوشش سقف با پلی کربنات

ویژگی ها

  •  بسیار ضد آب
  • دوام متوسط ، به راحتی خراشیده می شود
  •  طول عمر بین 10 تا 20 سال
  • نصب آسان
  • تعمیر و نگهداری: حداقل تعمیر و نگهداری مورد نیاز است
  • در دمای شدید مشکلی ندارد

پوشش سقف با ورق گالوانیزه

دوام سقف های گالوانیزه آنها را به گزینه ای بسیار مناسب برای دفاع قوی در برابر عناصر خارجی سوله تبدیل می کند. پیشرفت صنعت سقف‌سازی، سقف‌های گالوانیزه را بسیار مقاوم کرده و آن ها می‌توانند تا ۴۰ سال بدون علائم زنگ زدگی دوام بیاورند. این سقف ها یک نوع روکش خاص دارند که از آن ها در برابر زنگ زدگی و خوردگی محافظت می کند. ورق های گالوانیزه در واقع ورق های فولادی هستند که توسط روی روکش شده اند و هرچه روکش روی ضخیم تر باشد پوشش دهی این ورق ها بالاتر است.

پوشش سقف با ورق گالوانیزه

ویژگی ها

  • مقاوم در برابر آتش
  • قیمت مناسب
  • همه کاره
  • با دوام بالا
  • مقاوم در برابر باد
  • ماندگاری و طول عمر فوق العاده بالا
  • سازگار با محیط زیست
  • کارایی: صرفه جویی در انرژی و پول

پوشش سقف با pvc (پی وی سی)

پی وی سی (پلی وینیل کلراید) یک پلیمر پلاستیکی مصنوعی با طول عمر 15 تا 30 سال است. مهمترین مزیت سقف PVC استحکام آن به دلیل درزهای جوش داده شده در هوای گرم است. در حالی که این ماده هزینه اولیه نسبتا بالایی دارد اما به صرفه است زیرا نیاز به تعمیر کمی دارند و نگهداری از آن آسان است. از این رو با استفاده از آن برای پوشش سقف می توان در هزینه های طولانی مدت صرفه جویی کنید.

پوشش سقف با پی وی سی

ویژگی ها

  • دوام بالا
  • مقاوم در برابر مواد شیمیایی، باد و آتش
  • استحکام بالا
  • عمر طولانی
  • سازگار با محیط زیست

پوشش سقف سوله فایبرگلاس

سیستم های سقف فایبر گلاس درواقع همان ایرانیت های پلاستیکی قدیمی هستند و به دو شکل صاف و کنگره ای تولید می شوند. آن ها از محبوب ترین سیستم ها برای پوشش سقف های تخت هستند. همچنین در برخی کاربردها برای سقف های شیبدار مناسب هستند. به طور میانگین فایبر گلاس ها بیش از 20 سال دوام می آورند. این سقف از محبوبیت بالایی برخوردار است زیرا به راحتی نصب می شود، نیازی به حرارت ندارد و برای مدت طولانی دوام می آورد. آن ها به خوبی نور را از خود عبور می دهند و برای محیط هایی که به نور نیاز دارند مانند پاسیو، نورگیرها، آلاچیق یا گلخانه ها بسیار مناسب است.

پوشش سقف با فایبرگلاس

ویژگی ها

  • نسبتاً ضد آب
  • مقرون به صرفه
  • دوام آن معمولی می باشد زیاد نیست
  • یکی از ساده ترین پوشش ها برای نصب
  • نیاز به حداقل تعمیر و نگهداری
  • مقاوم در برابر سرما
  • ضخامت بالا و در نتیجه عایقی مناسب است.
پوشش سقف ساندویچ پنل کارخانه دوگام

شما می توانید از آرین مهدکاوش به عنوان مجری تخصصی ساخت و اجرای پوشش سقف سوله، کارخانه و واحدهای صنعتی خود کمک بگیرید. تیم ما علاوه بر انجام خدمات ساخت و اجرا، کلیه مصالح مورد نیاز جهت اجرای سوله مدرن موردنیاز شما را با حذف واسطه ها و با تضمین کیفیت و قیمت به صورت مستقیم از کارخانه تامین می نماید. ما به مشتریان خود اطمینان می دهیم که کادر فنی و تخصصی باتجربه خود را جهت اجرای هرچه بهتر و مقرون به صرفه تر پروژه ها به کار میگیریم.

جهت دریافت مشاوره تخصصی طراحی و اجرای نمای سوله مدرن با ما تماس بگیرید.

02126424436

پوشش سقف با ساندویچ پانل

ساندویچ پانل به شدت برای سقف و روکش سوله ها استفاده می شود. این پانل ها عمدتاً برای ساخت سوله های کارخانه ها، انبارها، دفاتر، سردخانه ها، پاساژهای خرید، مجتمع های ورزشی و غیره استفاده می شوند. ساندویچ پانل ها از چند لایه ساخته شده اند و عایق مناسبی را ارائه می دهند. این پنل ها بسیار کاربردی هستند. در آن ها یک مرکز وجود دارد و دو طرف آن با لایه های عایق نازکی پوشیده شده است. هسته داخل یک ماده عایق حرارتی است که می تواند رطوبت، گرما و آتش اضافی را جذب کند و اجازه ندهد که سرما بر محیط تأثیر بگذارد. قسمت بیرونی هسته را می پوشاند و از آن محافظت می کند. همچنین به عنوان یک پوشش تزئینی عمل می کند. فوق العاده سبک وزن است. لایه های بیرونی از هسته در برابر شرایط مختلف آب و هوایی، نیروها و ضربه ها محافظت می کنند.

پوشش سقف باساندویچ پانل

ویژگی ها

  • بسیار سبک
  • چندلایه و عایق حرارتی عالی
  • مقاومت بسیار بالا در برابر آب
  • نیاز به تعمیر و نگهداری کم
  • دوام بالا
  • نصب آسان و سریع

پوشش سقف سوله با پشم شیشه و توری مرغی

یکی دیگر از انواع پوشش های سقف برای داخل سوله ها استفاده از پشم شیشه است. برای تولید پشم شیشه، شیشه را ذوب نموده و آن را به شکل الیاف هایی ریز در می آورند. جهت نصب پشم شیشه به عنوان پوشش سقف از توری های فلزی مرغی جهت افزایش استحکام و ثبات این نوع سقف سوله استفاده می شود. این توری ها از جنس گالوانیزه هستند و دچار زنگ زدگی نمی شوند. پشم شیشه عایق حرارتی بسیار مناسبی نیز است. پشم شیشه مقاومت نسبتا بالایی در برابر آتش سوزی دارد. از پوشش سقف سوله با پشم شیشه بیشتر در کارخانجات ، کارگاه ها و سالن های سوله اسنفاده می شود و بیشتر کاربرد صنعتی دارد.

پوشش سقف با توری مرغی

ویژگی ها

  • عایق حرارتی و صورتی خوب
  • مقاومت در برابر آتش
  • دوام نسبتا بالا
  • مقرون به صرفه

پوشش سقف سوله کارتن پلاست

سقف های کارتن پلاست از بهترین متریال ها برای پوشش داخلی سقف سوله ها می باشند. وزن این نوع سقف بسیار سبک است و به عنوان پوشش سقف بسیار مناسب است. عایق صوت و حرارات است و در برابر آتش نیز مقاومت نسبتا بالایی دارد. بسیار بهداشتی است و دچار کپک زدگی یا رشد باکتری و قارچ نمی شود. کارتن پلاست ضد آب است و مقاومت بالایی در برابر تغییرات آب و هوایی نیز دارد. دوام بالایی دارد و نیاز آن به تعمیر و نگهداری کم است.

پوشش سقف با کارتن پلاست

ویژگی ها

  • بسیار سبک
  • عایق حرارت
  • عایق رطوبت
  • بسیار بهداشتی
  • ضدآب

پوشش سقف سوله با روف پانل

روف پانل در واقع همان ساندویچ پانل می باشد که قیمت آن در اثر تغییر لایه زیرین کمتر ی باشد. ساندویچ پنل ها دارای سه لایه هستند و روف پنل ها نیز همان سه لایه را دارند . تفاوت ساندویچ پانل و روف پانل تنها در لایه زیرین می باش. در ساندویچ پانل لایه زیرین از ورق فولاد و در روف پانل این لایه از فویل های آلومینیومی یا همان هگزا تشکیل شده است. سایر ویژگی ها و مشخصات روف پانل مانند ساندویچ پانل می باشد و تفاوت قابل ملاحظه ای با یکدیگر ندارند. قیمت کمتر روف پانل نسبت به ساندویچ پانل باعث شده است که از این متریال در پوشش سقف های سوله های صنعتی، کارگاه ها و کارخانه ها استقبال بی نظیری به عمل آید.

پوشش سقف با روف پانل

ویژگی ها

  • همپوشانی مناسب ورق ها
  • عایق صدا
  • عایق حرارت مناسب
  • قیمت مناسب
  • وزن بسیار کم
  • استحکام بسیار بالا
  • نصب سریع و آسان
  • دوام و ماندگاری بالا

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *