نصب و دوغاب کاشی پرسلان را می توان کاری دلهره آور در نظر گرفت، اما با برنامه ریزی و آمادگی کافی می توان بر این تصور غلبه کرد. نصب سرامیک پرسلان به صورت شخصی بسیار کم هزینه تر (و احتمالاً با ارزش تر) از نصب حرفه‌ای آن است. هزینه نصب کاشی را می توان با یک برنامه ریزی دقیق و آماده سازی به حداقل رساند. کاشی‌های پرسلان با سطح جذب آب پایین (کمتر از ۰.۵درصد) مشخص می‌شوند. بنابراین، جهت نصب آن ها استفاده از چسب‌های خاص با کیفیت بالا ضروری است و توصیه می‌شود که از نصب سنتی روی فلاش سیمان خودداری شود. اما در اینجا به نحوه نصب کاشی پرسلان و دوغاب ریزی آن می پردازیم.

نصب کاشی پرسلان با دوغاب

لطفاً توجه داشته باشید که نصب سرامیک پرسلان با دوغاب می تواند بر اساس نوع محصول، اندازه و دامنه نصب و همچنین محل نصب متفاوت باشد. این راهنما فقط برای ارائه یک دستورالعمل اساسی برای نصب در نظر گرفته شده است. همیشه قبل از شروع با یک متخصص مشورت کنید.

فهرست مطالب

آموزش نصب سرامیک با دوغاب در ۸ مرحله آسان

مرحله ۲: بررسی و تمیز کردن کف زیرین

اطمینان حاصل کنید که کف زیرین صاف و از نظر ساختاری سالم است. کیفیت نصب شما بسیار به این مورد بستگی دارد. وقت خود را صرف تعمیر، وصله، و تراز کردن مناطق آسیب دیده یا ناهموار کنید. همچنین برای بهترین نتیجه، مطمئن شوید که کف های زیرین شما تمیز، صاف، خشک و به درستی به زیرلایه چسبیده اند.

مرحله ۱: تعیین خطوط چیدمان و گچ

چیدمان خود را برنامه ریزی کنید تا مطمئن شوید که از قبل با تمام چالش های چیدمان مواجه شده اید، کاشی های خود را آماده و خشک کنید. برای چیدمان کارآمد، با علامت گذاری نقطه مرکزی اتاق شروع کنید. سپس، خطوط گچی را بین نقاط مرکزی بچسبانید تا مرکز اتاق را مشخص کنید. از نقطه مرکزی شروع کنید، یک ردیف کاشی شل را در امتداد خطوط مرکزی در هر دو جهت قرار دهید و از جداکننده کاشی برای اتصالات یکنواخت استفاده نمایید. هنگامی که به دیوارها رسیدید، باید کاشی ها را متناسب با آن برش دهید. اگر برش های مورد نیاز کوچکتر از نصف کاشی باشد، می توانید خط مرکزی را با ترسیم یک خط جدید به اندازه نیم کاشی نزدیک به دیوار تنظیم کنید.

مرحله ۳: برش کاشی

با علامت گذاری دقیق خطوط برش با استفاده از مداد یا خودکار روی سطح کاشی شروع کنید. پس از برش‌ها، لبه‌های تیز را سمباده بزنید و صاف کنید تا ظاهری نرم به کاشی‌تان ببخشید.

مرحله ۴: مخلوط کردن و اعمال ملات

فقط مقداری از ملات را مخلوط کنید تا در ۳۰ دقیقه استفاده شود. یک لایه نازک مناسب برای پروژه خود مخلوط کنید تا ظاهری مثل خمیردندان پیدا کند. با استفاده از ماله مناسب برای کاشی و نصب خود، لایه نازک دوغاب خود را از خطوط متقاطع خود اعمال کنید. پس از انجام این کار، ماله را با زاویه ۴۵ درجه نگه دارید و با استفاده از قسمت شیاردار ملات را به صورت برآمدگی های ایستاده شانه کنید. هنگامی که ملات اضافی را حذف می کنید، یک بستر یکنواخت و برآمدگی برای کاشی خود باقی می گذارید. به عنوان یک قانون کلی دیگر، منطقه ای از ملات خود را بیشتر از حدی که می توانید در ۱۵ دقیقه تنظیم کنید، پخش نکنید. با استفاده از سمت صاف ماله، یک ضربه به پشت کاشی بزنید تا از چسبندگی مناسب اطمینان حاصل کنید.

 اگر ملات سست شده است، لطفاً آن را دور بیندازید و از نو شروع کنید زیرا ممکن است کاشی درست نصب نشود.

مرحله ۵: کاشی را تنظیم کنید

اکنون که سطح را آستر کاری کرده اید، چیدمان را ایجاد کرده اید، کاشی را بریده اید و ملات را اعمال کرده اید، برای نصب واقعی کاشی خود کاملا آماده هستید. با نصب کاشی ها، یک شبکه در یک زمان، شروع کنید، و قبل از رفتن به شبکه بعدی، هر شبکه را تمام کنید. در هر شبکه، شروع با اولین کاشی در گوشه و کار کردن به سمت بیرون کمک خواهد کرد.

جانمایی اسپیسرها

با استفاده از یک حرکت چرخشی جزئی، کاشی ها را یکی یکی بچینید و از لغزش آنها در جای خود خودداری کنید. مطمئن شوید که هر کاشی به درستی در جای خود قرار بگیرد. اسپیسر ها یا جداکننده ها را وارد کنید یا درزهای مساوی بین کاشی ها بگذارید. کاشی های محیطی را برای آخرین بار در هر شبکه ذخیره کنید و یک فاصله  ۵۰ میلی متری بین کاشی و دیوار باقی بگذارید. هنگامی که یک شبکه کاملاً نصب شد، با یک چکش لاستیکی یا چکش و بلوک چوبی به همه کاشی ها ضربه بزنید تا از اتصال محکم و سطح صاف اطمینان حاصل کنید.

نصب سرامیک پرسلان با دوغاب

توجه: از یک تراز ۱۰۰ سانتی متری یا بلندتر استفاده کنید تا بتوانید کفی هموار را حفظ کنید. می‌توانید یک کاشی را بلند کرده و ملات نازک اضافی بمالید تا سعی کنید به همترازی کف سطح خود برسید.

نکته: سعی نکنید کاشی را در ملات خشک شده قرار دهید.

توجه: دوغاب خشک را روی ناحیه تازه دوغاب شده بپاشید، زیرا باعث می شود دوغاب ظاهر یکنواخت تری پیدا کند. دوغاب خشک همچنین به عنوان یک ساینده عمل می کند که می تواند به از بین بردن مه دوغاب کمک کند.

مرحله ۶: حداقل ۲۴ ساعت خشک کنید

تمام ترافیک کار سخت خود را حداقل برای ۲۴ ساعت دور نگه دارید و به ملات نازک اجازه دهید تا کاشی را به طور ایمن به کف زیرین بچسباند. به مدت ۷۲ ساعت از رفت و آمد زیاد روی کاشی ها خودداری کنید.

مرحله ۷: دوغاب ریزی

پس از مطالعه و رعایت تمام دستورالعمل ها و اقدامات احتیاطی روی بسته دوغاب، از آن فقط به اندازه کافی و در مدت ۳۰ دقیقه استفاده کنید. همانطور که جداکننده‌های کاشی را جدا می‌کنید و دوغاب را روی سطح کاشی پخش می‌کنید، از شناور دوغاب لاستیکی استفاده کنید تا آن را به داخل درزها فشار دهد. شناور را با زاویه ۴۵ درجه کج کنید و با لبه شناور، دوغاب را با یک حرکت مورب در امتداد هر یک از اتصالات قرار دهید. دوغاب‌های غیرضروری را در حین حرکت جدا کنید.

مرحله ۸: پولیش

هنگامی که اجازه دادید دوغاب در زمان دستور ساخت سفت شود، از یک اسفنج مرطوب به صورت حرکت دایره ای استفاده کنید تا باقیمانده های آن را تمیز کنید. پس از برداشتن قسمت اعظم دوغاب از روی سطح، اسفنج مرطوب شده را بردارید تا پاکسازی کامل انجام شود. دقت کنید که اسفنج را به آرامی روی سرامیک ها در امتداد افقی بکشید.

توجه: اسفنج شما باید بعد از هر مرحله تمیزکاری، آبکشی شود و مرطوب (نه خیس) بماند.

پس از خشک شدن دوغاب و ایجاد مه روی سطح کاشی با یک پارچه نرم پولیش دهید و در صورت وجود لازم است دوباره با اسفنج و آب تمیز بشویید.

نمونه پروژه های طراحی و اجرای نما توسط آتلیه معماری آرین مهدکاوش

دوغاب ریزی کاشی پرسلان

دقت داشته باشید که مهم نیست که کاشی پرسلانی خود را چقدر خوب بچینید، یک دوغاب کاشی کف ضعیف می تواند کل پروژه را خراب کند. اگر دوغاب بیش از حد عمیق در خطوط قرار گیرد، به گونه ای که باید از کاشی ها در لبه ها محافظت نمی کند و خاک و زباله می تواند در شکاف ها جمع شود. اگر از خطوط خیلی بالا بیاید، برآمده می شود و می شکند. انجام صحیح آن مستلزم توجه به زمان بندی است، زیرا دوغاب باید قبل و بعد از استفاده بنشیند. اطمینان حاصل کنید که کاشی ها به خوبی روی چسب خود قرار گرفته اند و حداقل ۲۴ ساعت قبل از تزریق خشک شده اند.

هدف از دوغاب ریزی

دوغاب پرکننده سیمانی برای یک پروژه کاشی کاری خوب، حیاتی است. کاشی را بدون توجه به شکل آن محکم در جای خود و در راستای دیگر کاشی ها نگه می دارد. مطمئن شوید که از دوغاب مناسب برای کار خود استفاده می کنید.

بهترین قوام برای دوغاب کاشی

وقتی دوغاب را مخلوط می‌کنید، به دنبال قوام غلیظ و تقریباً مانند خاک رس مرطوب باشید. مخلوط کردن دوغاب تا ایجاد قوامی مانند قوام کره بادام‌زمینی می‌تواند تضمین کند که هیچ گونه ترک یا مشکل انقباضی نخواهید داشت. شما یک خمیر صاف و غلیظ بدون توده های پودر خشک می خواهید. اگر آن را به درستی مخلوط نکنید، ممکن است همچنان به کاشی‌ها بچسبد و آنها را در جای خود نگه دارد. اما در گذر زمان اطراف کاشی ها، گودال‌ها و تکه‌های فروریختگی ایجاد خواهد شد. دوغاب خیلی خشک باعث ایجاد ترک در کاشی ها می شود. اگر خیلی مرطوب باشد، به خوبی به کاشی‌ها نمی‌چسبد و دچار به هم ریختگی می شوند.

ضخامت دوغاب کاشی

تزریق دوغاب به کاشی، ظاهری زیبا و حرفه ای به آن می بخشد و از گرفتگی کثیفی و زباله در بین کاشی ها جلوگیری می کند. دوغاب را می توان به رنگ سفید طبیعی خود اعمال کرد، اما رنگ آمیزی آن باعث می شود کثیفی ها کمتر مشخص شود اما زیبایی کاشی را کاهش دهد. هنگام استفاده از دوغاب روی کاشی، مخلوط آن تا دستیابی به قوام دوغاب مناسب کار را آسان‌تر می‌کند و اطمینان حاصل می‌کند که دوغاب در هنگام شست و شوی کاشی یا در معرض رطوبت فرو نمی‌ریزد و شل نمی‌شود.

مزایا و معایب دوغاب نازک و ضخیم

اگر دوغاب شما نازک یا خیلی ضخیم باشد، می تواند مشکلاتی را ایجاد نماید. اگر مخلوط دوغاب خیلی نازک باشد، به درستی سفت نمی شود. در صورتی که دوغاب نازک باشد می تواند بیش از آنچه که تصور می شود منقبض شود و ترک بخورد. دوغاب کم ضخامت هنگامی که در معرض آب قرار می گیرد، متلاشی می شود و از شکاف های بین کاشی ها بیرون می آید. توجه داشته باشید که دوغاب خیلی ضخیم، کاشی را به طور کامل آب بندی نمی کند زیرا ضخیم تر از آن است که به انتهای شکاف ها برسد. دوغاب بیش از حد ضخیم نیز می تواند به سطح کاشی بچسبد و پس از اتمام کار به سختی جدا می شود.

دوغاب کاشی خوب در مقابل بد

پودر دوغاب که عمدتاً از سیمان پرتلند تشکیل شده است، باید عاری از کلوخه یا توده باشد. این مخلوط نسبت به قرارگیری در معرض رطوبت بسیار حساس است، به همین دلیل است که معمولاً در یک کیسه پلاستیکی بدون هوا در داخل ظرف یا کیسه ای در بسته نگهداری می شود. اگر پودر دوغاب کلوخه هایی در خود داشته باشد، احتمالاً در معرض رطوبت بوده و به درستی مخلوط نمی‌شود.

نسبت آب به پودر دوغاب

هیچ فرمول سخت و سریعی برای مخلوط کردن دوغاب به ضخامت مناسب وجود ندارد. با مقدار کمی مخلوط دوغاب در یک ظرف کوچک شروع کنید. آب را به آرامی به آن اضافه کنید و به آرامی با یک چاقو مخلوط کنید. همیشه بهتر است با آب خیلی کم شروع کنید و بیشتر به آن اضافه کنید تا اینکه قوام دوغاب از ابتدا خیلی رقیق نشود. در حالی که پودر و آب را با هم مخلوط می کنید، سطل را کج کنید تا مطمئن شوید که تمام پودر به خوبی با هم مخلوط می شود. کم کم به اضافه کردن آب ادامه دهید. اگر مخلوط خیلی رقیق شد، می توانید مقدار بیشتری از پودر به دوغاب اضافه کنید. وقتی مخلوط شبیه خمیر کیک غلیظ یا کره بادام زمینی است و دوغاب به انتهای چاقوی می چسبد، قوام مناسبی دارد.

دوغاب کاشی

مراحل دوغاب ریزی

۱.آماده سازی برای دوغاب ریزی کاشی

جداکننده های پلاستیکی را از بین کاشی ها بردارید و با استفاده از لبه چاقوی آنها را بیرون بیاورید. از یک جاروبرقی دستی برای تمیز کردن هر گونه زباله یا گرد و غباری که ممکن است در شکاف ها افتاده باشد استفاده کنید. آب سرد را در کف یک سطل بریزید، سپس دوغاب پودری را اضافه کنید تا آب پوشانده شود. دوغاب را با ماله گروتینگ هم بزنید تا خوب مخلوط شود. اضافه کردن آب را به طور متناوب ادامه دهید تا قوام دوغاب مشابه گل غلیظ شود. اجازه دهید دوغاب برای حدود 10 دقیقه بماند یا به اصطلاح خسته شود. دوباره با ماله دوغاب را به هم بزنید.

۲.اجرای دوغاب کاشی چینی

یک ماله پر از دوغاب بردارید و از یک گوشه اتاق شروع کنید، آن را در خطوط بین کاشی ها فشار دهید. کار در بخش های تقریباً یک متر مربعی، در سراسر اتاق ادامه دهید. دوغاب را به داخل فشار دهید و اضافات روی خطوط را پاک کنید. دوغاب باید به طور کامل خطوط را پر کند. پس از کار بر روی دوغاب کاشی پرسلانی، از یک ماله تمیز استفاده کنید تا یک ضربه دیگر روی ناحیه دوغاب بکشید تا دوغاب های اضافی از کاشی ها جدا شود.

۳.حذف دوغاب اضافی کاشی

اجازه دهید دوغاب در هر قسمت حدود ۳۰ دقیقه خشک شود. سطل دوم را با آب سرد و شفاف پر کنید، یک اسفنج ضخیم را در آب خیس کنید و آن را فشار دهید. اسفنج را روی کاشی ها با حرکت دایره ای پاک کنید و قسمت پهن اسفنج را صاف روی سطح نگه دارید. فشاری ثابت اما ملایم اعمال کنید. هدف این است که بقایای دوغاب خشک را پاک کنید و دوغاب بین خطوط را بدون صدمه به آن صاف کنید. اسفنج را به آب آغشته و مجدداً فشار دهید و این کار را تکرار کنید تا کاشی ها تمیز شوند و تنها دوغاب قابل مشاهده همان چیزی باشد که در شکاف های کاشی قرار گرفته است. اجازه دهید دوغاب جدید یک شب خشک شود. کاشی را پس از خشک شدن کاملا تمیز کنید.

نکات مهم

از آنجایی که مخلوط دوغاب به سرعت خشک می شود، در هر دفعه فقط به اندازه کافی برای مدت زمان کار دوغاب ریزی، حدود ۳۰ دقیقه، دوغاب مخلوط کنید. یک اسفنج مرطوب در دسترس داشته باشید تا هر درز کاشی را هنگام دوغاب ریزی به آرامی پاک کنید، اما از نگهداری آب زیاد در اسفنج خودداری کنید، زیرا بر روی دوغاب تاثیر منفی می گذارد و باعث خرد شدن آن می شود. اگر در آب و هوای خشک و با رطوبت کم زندگی می کنید، کاشی های دوغاب شده را به آرامی با حوله های کاغذی مرطوب بپوشانید و با خشک شدن آنها را عوض کنید. در صورت امکان، یک مرطوب کننده در اتاق کار کنید تا هوا مرطوب بماند. هر چه دوغاب کندتر خشک شود، محکم تر است. دوغابی که در یک محیط مرطوب حداقل به مدت ۴۸ ساعت خشک می شود معمولاً به طور نامحدودی دوام می آورد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *