ساختمان اداری کاوش در پارک فناوری پردیس

طراحی نما ساختمان کاوش

تیم آرین مهدکاوش تا به امروز طراح و مجری شش پروژه در پارک فناوری پردیس بوده است. طراحی و ساخت ساختمان اداری کاوش یکی از این ۶ پروژه موفق تیم ما در پارک فناوری پردیس می‌باشد. سایت پروژه ساختمان اداری کاوش از تجمیع دو قطعه ۱۴۶ و ۱۴۷ ایجاد گردیده است. سایت این بنا در شمال غربی فاز ۲ پارک فناوری های نوین قرار گرفته است. این پروژه در سال ۱۳۹۸ آغاز شد و تنها بعد از گذشت ۶ ماه به مرحله تکمیل و بهره برداری رسید. در این پروژه ساختمان اداری، کارگاه، نمازخانه، پارکینگ و اتاق تاسیسات طراحی و اجرا گردید. تیم حرفه ای آرین مهدکاوش علاوه بر این پروژه، نظارت بر اجرا و ساخت قطعه های ۱۳۱، ۱۳۲ و ۱۳۵ پارک فناوری پردیس را با موفقیت به پایان رسانده است.

کارفرماصندوق توسعه فناوری های نوین
موقعیت پروژهپارک فناوری پردیس
مساحت زمین۲۰۴۵ مترمربع
حوزه فعالیت اداری
تاریخ شروع پروژه سال ۱۳۹۸
تاریخ پایان پروژه سال ۱۳۹۹
سایت ساختمان کاوش

سایت ساختمان کاوش

سایت مورد نظر با مساحتی حدود ۲۰۰۰ مترمربع در شهر پردیس واقع شده است. پروژه ساختمان اداری کاوش از تجمیع دو قطعه  ۱۴۶ و ۱۴۷ و در شمال غربی فاز ۲ پارک فناوری های نوین قرار گرفته است. ابعاد سایت بعد از تجمیع دو قطعه ۵۰ در ۹۰/۴۰ و مساحت آن ۲۰۴۵ مترمربع است. بعد از کسر محوطه فضای سبز ابعاد مفید برای طراحی ۴۵ در ۹۰/۳۰ باقی ماند. از منظر امکان دسترسی اصلی به مجموعه از انتهای نوآوری دوم (جنوب سایت) وجود دارد. همچنین دید مناسب به مجموعه از مسیر شمالی ( تهران – پردیس) وجود دارد.

برنامه فیزیکی و دیاگرام ارتباطی فضاها

برنامه فیزیکی و دیاگرام ارتباطی فضاها

کاربری طبقات مجموعه اداری کاوش

در طراحی ساختمان اداری کاوش طبقه همکف با ارتفاع ۴.۵ متر با قابلیت ایجاد ۴ تا ۸ کارگاه برای فعالیت‌های سبک در نظر گرفته‌شد. طبقه همکف به گونه ای طراحی شد که هم بصورت مجزا و هم در صورت نیاز با دفاتر اداری طبقه بالا قابل بهره‌برداری باشد. طبقه اول و دوم این مجموعه شامل واحدهای اداری با پلان‌های آزاد ارائه گردید. جهت استفاده حداکثری از مساحت مجاز، طبقه زیرزمین برای کاربری‌های نمازخانه، پارکینگ و اتاق تاسیسات در نظر گرفته‌شد. اجرای نمای این پروژه به صورت نمای خشک و در آن از متریال های سمنت برد و کرتین وال استفاده نموده‌ایم.

نکات طراحی ساختمان اداری

در طراحی و ساخت این بنا، کارفرمای محترم و تیم مشاورین آرین مهدکاوش موارد ویژه‌ای را مدنظر داشتند. این موارد عبارتند از :

  • توجه به شاخص بودن حجم با توجه به دید مناسب از سمت جاده تهران پردیس
  • توجه به هزینه ساخت در فرآیند طراحی و متناسب بودن هزینه‌ها با خروجی نهایی پروژه
  • افزایش سرانه مساحت‌های مفید اداری و کارگاه‌ها نسبت به کل مساحت مجموعه
  • توجه به مدولار بودن سازه در عین شاخص بودن حجم. جهت بهینه شدن بحث مربوط به سازه و امکان استفاده از سیستم‌های نوین سازه‌ای و دستیابی به حداکثر فضای برای پارکینگ.
  • توجه به ایجاد ارزش افزوده بیشتر با توجه به پتانسیل مجموعه، مثل افزایش تعداد پارکینگ، ایجاد فضاها و تراس‌های روباز و استفاده از نورپردازی مناسب اداری بدون اینکه به سایر اهداف لطمه بزند.
طراحی نما ساختمان کاوش
طراحی نما ساختمان کاوش
طراحی نما ساختمان کاوش
طراحی نما ساختمان کاوش
طراحی نما ساختمان کاوش

 طراحی نما ساختمان کاوش پارک فناوری پردیس

در اینجا دلایل شکل‌گیری و منطق حاکم بر طرح پیشنهادی ساختمان اداری کاوش توسط تیم آرین مهدکاوش را به تفصیل بیان می‌نماییم. با توجه به هندسه بهینه، مدولار بودن سازه و متناسب بودن مساحت پوسته نما با میزان حجم کلی مجموعه، در ابتدا یک حجم مکعب مستطیل در نظر گرفته شد. به منظور استفاده از هندسه تناسبات طلایی برای زون بندی فضاهای ارتباطی ،دسترسی با قسمت‌های عملکردی مجموعه به دو بخش تقسیم گردید. طراحی نمای این مجموعه به صورت پلکانی ارائه گردید. طراحی پلکانی حجم بنا روشی برای دستیابی به سرانه مساحت مورد نیاز بر اساس دستورالعمل پارک می‌باشد. از مزیت های دیگر این نوع طراحی می‌توان به ایجاد دید و منظر مطلوب و استفاده مطلوب از نور جنوب اشاره نمود. جهت نشان دادن حرکت و پویایی مجموعه (با توجه به نام کاوش) در طراحی این ساختمان اداری از حرکت و جریان مداوم محورهای ارتباطی نزدیک به مجموعه و خلق حجم و جداره پویا در پوسته الهام گرفته‌شد.

ویژگی های طرح

در طراحی نهایی ساختمان اداری کاوش موارد زیر اعمال گردید:

  • توجه به محل قرارگیری سایت و چرخش ورودی به سمت مخاطب و ایجاد حس دعوت کنندگی
  • بهره‌گیری از ایده رشد و تعالی در شکل گیری حجم
  •  افزایش میزان فضا و تراس باز به میزان ۲۸۰ مترمربع در ۳ طبقه
  • افزایش سرانه مفید فضای اداری نسبت به مساحت کل به میزان ۹۱ درصد
  • مدولار و بهینه سازی پلان و در نتیجه بهینه شدن سازه و دستیابی به حداکثر پارکینگ
  • توجه به حجم نهایی شاخص در عین مفید بودن فضاهای موجود

مراحل اجرا ساختمان اداری

مراحل اجرا مجموعه کاوش
مراحل اجرا مجموعه کاوش
مراحل اجرا مجموعه کاوش
مراحل اجرا مجموعه کاوش
ساختمان اداری کاوش پارک فناوری پردیس
ساختمان اداری کاوش پارک فناوری پردیس
ساختمان اداری کاوش پارک فناوری پردیس
ساختمان اداری کاوش پارک فناوری پردیس
ساختمان اداری کاوش پارک فناوری پردیس
ساختمان کاوش پارک فناوری پردیس

برای مشاهده دیگر پروژه های طراحی و اجرا ساختمان‌های اداری توسط تیم آرین مهدکاوش از صفحه ||طراحی ساختمان‌های اداری تجاری|| دیدن فرمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *