اگر شما نیز از آن دسته از شرکت‌ها و اداراتی هستید که تنها با نصب تعدادی چراغ ساده نور دفاتر کار خود را تامین می نمایید یا کارمندان یک شرکت یا اداره با شرایط مذکور هستید، مطالعه این مقاله برای شما واجب است. تامین روشنایی دفترکار بدون طراحی اصولی نورپردازی بسیار اشتباه است. نورپردازی دفتر کار یکی از اصلی‌ترین نکات در طراحی معماری و دکوراسیون داخلی یک فضا می‌باشد. طراحی نورپردازی فضای ساختمان اداری به دقت و مهارت خاصی نیاز دارد و بروز کوچکترین اشتباه در انجام نورپردازی فضای اداری در روند کلی آن اختلال ایجاد می‌نماید. در صورت تمایل با کلیک بر روی «طراحی ساختمان اداری تجاری» از پروژه‌های ما دیدن فرمایید.

طراحی نورپردازی محیط کار

با استفاده از طراحی نورپردازی اداری می‌توان بهره‌وری کارمندان در فضای کاری را افزایش داد. روشنایی فضای کار تأثیر مستقیمی بر روحیه، سطح انرژی و بهره‌وری کارمندان دارد. مطالعات نشان داده است که مردم به شدت فضاهای روشن روز را به فضاهایی که طبیعی نیستند ترجیح می دهند. افراد در این فضاها احساس رضایت شغلی بیشتری را تجربه می‌کنند. در این مقاله، همه نکاتی را که باید درباره روشنایی فضای اداری بدانید را توضیح می‌دهیم و به شما کمک می کنیم تا نوع روشنایی مناسب را برای موقعیت منحصر به فرد خود انتخاب کنید. تیم ما در بسیاری از پروژه های خود مانند ساختمان اداری محورسازان ایران خودرو نورپردازی اداری را با موفقیت به اتمام رسانده است.

 

فهرست مطالب

نورپردازی داخلی ساختمان اداری و اهمیت آن

روشنایی دفتر در فضای کاری تأثیر مستقیمی بر روحیه، سطح انرژی و بهره‌وری تیم شما دارد. نور بسیار کم باعث می شود کارمندان احساس خستگی و بدخلقی کنند. از سوی دیگر، تحمل نور بیش از حد روشن برای چشم‌های آن‌ها سخت می‌شود . نور زیاد حتی باعث میگرن می‌شود و ریتم‌های شبانه‌روزی طبیعی بدن را مختل می‌کند. اما یافتن یک تعادل بین مقدار نور خیلی کم و خیلی روشن کار دشواری است. گنجاندن عناصر طبیعی مانند نور روز و تهویه خوب می تواند به کاهش اثرات منفی ساعات کاری زیاد کمک کند.

مواردی مثل کاهش هوشیاری و اختلال در الگوهای خواب، در دراز مدت می تواند منجر به بیماری های بسیار جدی تری شود. با در نظر گرفتن روانشناسی و سلامت روحی جسمی تک به تک افراد در یک محیط اداری تجاری می‌توان فضایی طراحی کرد که بهره‌وری بالا و کارکنانی سالم و شاد را دارا است.

تاثیر معماری در طراحی ساختمان‌های اداری تجاری، علمی است که امروزه باید در طراحی این نوع ساختمان به آن توجه ویژه داشته باشیم . با استفاده از نور طبیعی فراوان روز، می توان وابستگی به نور مصنوعی را کاهش نمود. در نتیجه صرفه جویی بیشتر انرژی، کاهش تاثیر بر روی محیط زیست و همچنین سلامت جسمی و روانی کارمندان و بهره‌وری آنها را یک جا به دست آوریم.

طراحی نورپردازی محیط کار

 مزایا نورپردازی مناسب دفترکار، سازمان‌ و ادارات

  • افزایش بهره‌وری کارمندان
  • تامین سلامت کارمندان
  • بالا بردی شادابی محیط کار
  • صرفه جویی در کاهش مصرف برق

نورپردازی عالی فضای اداری به کارمندان کمک می‌کند هوشیار، خلاق، پرانرژی و در وضعیت ذهنی مناسب برای ارائه کار به صورت صد درصد بمانند. پس با نگاهی به آینده لازم است طراحی این فضای اداری را به متخصصین باتجربه بسپاریم.

افزایش بهره‌وری کارمندان با طراحی نورپردازی اداری

بر اساس مطالعه مربوط به یک نقل مکان از یک ساختمان اداری تجاری با نور تاریک به ساختمانی دیگر با نور مناسب افزایش بهره‌وری کارکنان در حدود ۱۵ درصد پس از نقل مکان به ساختمان جدید با نور روز بهتر بیشتر شد و شرایط، به نوبه خود منجر به سود مالی قابل توجهی شد.

کارکنان با‌‌ارزش‌ترین منبع در تمام ساختمان های اداری تجاری هستند، معمولاً ۹۰ درصد از فعالیت های تجاری را تشکیل می دهد. بنابراین حتی یک درصد افزایش در بهره‌وری می تواند تاثیر عمده‌ای بر روی نتیجه و رقابت پذیری هر کسب و کار، کارفرمایان، توسعه دهندگان، سرمایه گذاران و طراحان داشته باشد.

کارمندان در ساختمان های اداری تجاری تقریباً ۳۰ درصد از بیداری خود را صرف کار می کنند تأثیر مثبت بر بهره‌وری و کارایی کارگران با ایجاد محیط کاری راحت و دفاتر سالم به طور قابل توجهی ثابت شده است .بنابراین سرمایه گذاری در طراحی برای ساختمان های اداری تجاری یک تجارت خوب است. توجه ویژه به کیفیت هوای داخلی، درجه حرارت محیط، راحتی، آلودگی صوتی و همچنین نور در طراحی یک دفتر کار از نکات کلیدی هستند. تهویه خوب نیز می توانند راحتی و بهره‌وری را افزایش دهند.

طراحی نورپردازی فضای اداری

 اصول نورپردازی فضاهای اداری و دفاتر کار

فاکتورهای مهم مربوط به بهترین شکل نورپردازی فضای اداری به شرح زیر است:

۱) نوع لامپ

برای فضاهای باز و بزرگ مانند اکثر محیط های اداری، لامپ های فلورسنت یا ال ای دی (LED) بهترین گزینه‌ها هستند، اما لامپ‌های هالوژن و رشته ای نیز در دسترس هستند. لامپ‌های فلورسنت رایج‌ترین لامپ‌ها هستند زیرا فناوری قدیمی‌تری دارند، اما لامپ‌های LED مزایای متعددی نسبت به آنها دارند.

مزایای لامپ های ال ای دی به شرح زیر است:

  • لامپ های LED برای کار و نگهداری ارزان تر هستند.
  • لامپ های LED طول عمر بیشتری دارند.
  • لامپ های LED انرژی اضافی مصرف نمی‌کنند.
  • لامپ های LED تشعشع مادون قرمز ساطع نمی‌کنند.
  • لامپ های LED در افراد مستعد، منجر به میگرن نمی‌شوند.
  • لامپ های LED تولید ملاتونین را مهار نمی‌کنند و با الگوهای خواب تداخلی ندارند.

قبل از انتخاب یک نوع لامپ برای روشنایی محیط اداری خود، مطمئن شوید که همه جوانب مثبت و منفی را بسنجید. گزینه های انتخابی نورپردازی را بر مبنای به حداقل رساندن سایه‌ها انتخاب نمایید.

۲) رنگ و دما

رنگ و دمای نورپردازی دفترکار نیز نقشی حیاتی در سلامت و بهره‌وری تیم شما دارد. به طور کلی، نورهای با رنگ گرم مانند نارنجی و زرد برای آرامش و ریلکس کردن بهتر هستند، در حالی که نورهای سرد مثل آبی برای سرحال شدن، کار کردن و تمرکز بهتر هستند.

هر دو لامپ فلورسنت و LED نور را در طیف آبی و سفید ساطع می‌نمایند که آنها را برای روشنایی صبحگاهی ایده آل می‌کند. LED‌ها همچنین به شما این امکان را می‌دهند که رنگ و دما را تنظیم کنید تا بتوانید نور ساطع شده را تغییر دهید تا نور طبیعی بیرون را مشابه سازی نمایید.

۳) روشنایی

به طور مشابه، روشنایی بر روحیه و سطح انرژی کارمندانی که در دفتر شما کار می کنند تأثیر می گذارد. نور روشن در صبح برای تحریک هوشیاری، فعالیت و خلاقیت بهترین است. در حالی که نور کم در بعد از ظهر برای کارهای متمرکز و ثابت مناسب تر است.

چراغ های اداری LED مدرن مجهز به ویژگی‌ای هستند که به شما امکان می‌دهد روشنایی لامپ‌ها را (گاهی اوقات به طور خودکار) مطابق با زمان روز تنظیم کنید. آنها از صبح روشن شروع می شوند و به تدریج با ادامه روز کم نور می شوند.

طراحی نورپردازی اداری

۴) هزینه

هنگام طراحی روشنایی دفترکار، هزینه یک فاکتور اصلی است، زیرا لامپ‌ها از ۱۴ تا ۱۸ ساعت (یا بیشتر) هر روز روشن هستند. فلورسنت و LED معمولاً کمترین هزینه را برای کار کردن دارند، اما می‌توانید با نصب سنسور های حرکتی، تایمرها و دیمر‌ها، هزینه هر نوع لامپ را کاهش دهید تا کنترل بیشتری بر برق مصرفی داشته باشید.

۵) جانمایی کامپیوتر

فاکتور دیگری که باید هنگام طراحی روشنایی دفتر در نظر داشت، محل قرارگیری رایانه است. روشنایی برخی از نورها و حتی موقعیت پنجره می‌تواند حتی بهترین صفحه نمایش رایانه و لپ تاپ را به حدی تحت تأثیر قرار دهد که کار کردن با آنها غیرممکن شود. بنابراین هنگام طراحی روشنایی دفتر به محل قرارگیری رایانه‌ها توجه ویژه ای داشته باشید.

تیم آرین مهدکاوش برای انجام پروژه‌های نورپردازی و طراحی داخلی فضاهای کاری و اداری در خدمت شماست .

تلفن های تماس با کارشناسان ما

۰۲۱-۲۶۴۲۴۴۳۶  و  ۰۲۱-۲۶۴۲۴۴۳۶

مرحله به مرحله نورپردازی شرکت و دفتر اداری

ما در ادامه قدم به قدم مراحل تعیین بهترین نوع شکل نورپردازی دفترکار را به تفصیل بیان می‌نماییم.

۱) فضای کاری خود را بررسی کنید.

اولین قدم در انتخاب نورپردازی مناسب دفتر، بررسی فضای کار است. توجه داشته باشید که نور طبیعی از چه سمتی وارد می‌شود و آیا نور طبیعی کافی وجود دارد که بتوانید نور مصنوعی را در روشن ترین قسمت روز کم یا حتی خاموش کنید.

شما با طرح یک سری سوال می‌توانید فضای کار اداری را بررسی نمایید، سوالاتی مانند:

  • آیا نور موجود به اندازه کافی برای رعایت حداقل استانداردها وجود دارد؟
  • آیا می‌توان نور موجود را بهبود ببخشید؟
  • آیا تابش خیره کننده در هر نقطه از فضای کار وجود دارد یا خیر؟
  • آیا اعضای تیم از خستگی چشم شکایت دارند؟

حتی ممکن است استخدام یک متخصص برای انجام یک بررسی دقیق نور برای اندازه گیری میزان روشنایی، بازتاب و کنتراست مفید باشد. تیم آرین مهدکاوش برای انجام پروژه‌های نورپردازی و طراحی داخلی فضاهای کاری و اداری در خدمت شماست.

۲) نوع روشنایی مورد نیاز دفتر خود را تعیین کنید.

وقتی صحبت از نورپردازی دفتر اداری می‌شود، گزینه ها عبارتند از:

  • مستقیم
  • مستقیم_غیر مستقیم
  • غیر مستقیم
  • محافظت‌شده

۱. نور مستقیم: چراغ رومیزی بهترین مکمل برای نور غیر مستقیم در فضاهای کاری است.

۲. نور مستقیم غیرمستقیم: اغلب در تولید برای کاهش تابش خیره کننده استفاده می شود، نور را بالا و پایین می کند تا پوششی یکنواخت در سراسر فضا ایجاد کند.

۳. نور غیرمستقیم: اغلب در محیط‌های اداری استفاده می‌شود و نور را به سمت سقف پخش می‌کند، جایی که نور به شکلی طبیعی‌تر در کل فضا پخش می‌شود.

۴. نور محافظت‌شده: این نوع نور در تنظیمات اداری هم استفاده می‌شود. برای پوشش کامل محیط کار، نور را از طریق پوشش‌ها و لنزهای مختلف فیلتر و توزیع می‌نماید.

در اکثر نورپردازی های اداری، ترکیبی از منابع نوری پراکنده (مستقیم-غیر مستقیم، غیرمستقیم، یا محافظ) و نورپردازی مستقیم به خوبی کار می‌کنند.

نورپردازی محیط اداری

۳) وظیفه روشن نمودن هر بخش از فضای کاری را مشخص نمایید.

همانطور که در بالا ذکر شد، بهترین کار این است که نور محیط را از پنجره‌ها به همراه لامپ های بالای سر  با روشنایی مستقیم در هر بخش از محیط کار ترکیب نمایید. برای یک محیط اداری، این امر به این معنی است که به هر یک از اعضای تیم یک چراغ رومیزی با استفاده آسان و قابل تنظیم راحت ارائه شود

۴) تیم خود را تا حد امکان در معرض نور طبیعی قرار دهید.

این مرحله تا حد زیادی به فضایی که تیم شما در آن کار می کند بستگی دارد. ساختمان‌های قدیمی‌تر ممکن است پنجره‌های بزرگی از کف تا سقف داشته باشند که نور طبیعی زیادی در طول روز فراهم می‌کنند. ساختمان‌های جدیدتر ممکن است تنها در مکان‌های انتخابی پنجره‌های کوچک‌تری داشته باشند که تامین نور برای همه اعضای تیم کاری را غیرممکن می‌کند. اگر پنجره٬ها در فضای کاری شما حداقل است، نورپردازی اداری را به گونه ای اجرا نمایید که که رنگ و دمای نور طبیعی منطقه شما را تقلید کند.

۵) از سوسو زدن جلوگیری کنید.

سوسو زدن بیش از حد نور در فضای اداری شما – حتی سوسو زدنی که با چشم غیرمسلح قابل تشخیص نیست – آزاردهنده است و با قرار گرفتن در معرض طولانی مدت، می تواند باعث خستگی چشم، سردرد و سایر مشکلات سلامتی کارمندان شود. برای جلوگیری از تاثیر سوسو زدن بر محیط دفاتر خود اطمینان حاصل کنید که تمام قسمت های چراغ‌ها به خوبی کار می کنند و برای تعویض منظم لامپ برنامه ریزی کنید. با اعمال این اقدامات، تیم شما در دراز مدت شادتر، سالم تر و سرزنده‌تر خواهد بود.

نتیجه گیری

همانطور که می بینید، انتخاب نورپردازی مناسب محیط اداری یکی از اجزای مهم موفقیت کسب و کار شما است. اما این تنها راهی نیست که بتوانید بیشترین بهره را از محل کار تیم خود ببرید. نوع مبلمان، دکور، طرح رنگ، صندلی و میزهای کار و غیره بر نحوه عملکرد شما و تیمتان در فضایی که انتخاب می‌کنید تأثیر می‌گذارند و اینجاست، که شما به یک طراح نورپردازی اداری نیاز پیدا می‌کنید.

ما در آرین مهدکاوش نورپردازی و طراحی داخلی فضای کاری‌تان را با توجه ویژه متناسب با بیشترین میزان شادابی و بهره‌وری تیم شما طراحی می‌نماییم.هر یک از محیط‌های اداری طراحی شده توسط تیم ما، عناصر طراحی الهام‌بخش، مانند گیاهان اداری، پلان‌های طبقه باز، رنگ‌های زنده، فضاهای کاری چندمنظوره، و نورپردازی مناسب بر اساس هر فضا را در خود جای داده است. اگر به دنبال یک فضای کاری بزرگ و مناسب برای افزایش بهره‌وری و بهبود کسب و کارتان هستید، با ما بهترین فضاهای اداری مدرن را تجربه کنید. در انتها آرین مهدکاوش شما را به بازدید از پروژه‌های ساختمان‌های اداری تجاری که تیم ما آن‌ها را طراحی و اجرا نموده است دعوت می‌نماید.

شاید علاقه داشته باشید درباره نورپردازی کارخانه و سایت صنعتی نیز اطلاعاتی کسب نمایید!

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *