نمای فیس کپ

 نمای فیس کپ نوعی پوشش‌دهنده زیبا در جداره بیرونی ساختمان محسوب می‌شود که زیرمجموعه نمای کرتین وال می باشد. امروزه نمای تمام شیشه مورد توجه بسیاری از مهندسین طراحی و معماری قرار گرفته است. یکی از انواع نماهای اصولی و کاربردی در این زمینه، نمای فیس کپ می‌باشد. این نوع از نما به مانند دیگر نماهای پیرامونی ساختمان، غیرسازه‌ای بوده و وظیفه آن جدا کردن قسمت بیرونی از قسمت درونی سازه می‌باشد. استفاده از این فناوری جذاب مدرن منجر به کاهش بار مرده ساختمان می شود و به مراتب هزینه کمتری را نیز برای مالکان و سازندگان در بر خواهد داشت.

شرکت آرین مهدکاوش به عنوان مجری ماهر و زبده در امر اجرای تخصصی انواع سیستم های نمای کرتین وال در ایران، قصد دارد تا برای آشنایی بیشتر شما در این زمینه، به بررسی فنی و طراحی نمای فیس کپ بپردازد، پس تا پایان این مطلب با ما همراه ما باشید. لازم به ذکر است که نمای فیس کپ از انواع نمای خشک می باشد که برای اجرا به هیچگونه ملاتی نیاز ندارد.

فهرست مطالب

نمای کرتین وال فیس کپ

سیستم نمای کرتین وال فیس کپ زیرمجموعه‌ای از نمای کرتین وال بوده که در آن همچون سایر سبک‌های نمای Curtain Wall System، از لامل‌ها یا همان پروفیل‌های آلومینیومی به صورت افقی و عمودی برای فریم بندی نمای اصلی ساختمان استفاده می‌شود. شیشه‌های عظیم غیر شکننده (سکوریت) نیز در درون همین فریم‌ها قرار می گیرند تا فضاهای خالی مابین پروفیل‌ها را پر کنند. جالب است بدانید که در این وع سیستم نمای کرتین وال، لامل‌ها (پروفیل‌های افقی و عمودی آلومینیومی) مطابق با ارتفاع نمای اصلی ساختمان، ابعاد و وزن دقیق شیشه‌های سکوریت، نیرو و فشار باد محاسبه و انتخاب می‌گردند. بدیهی است که با استفاده از لامل‌های مذکور، شبکه‌های فریم آلومینیومی کلاف شده به وسیله براکت‌های مخصوص به جداره ساختمان‌ها متصل می‌شوند، سپس تمامی شیشه‌های مورد نیاز به همراه بازشوهایشان در فریم‌های مد نظر نصب شده تا عملیات آب‌بندی کردن آن‌ها آغاز ‌گردد.

لازم به ذکر است که طراحی نمای فیس کپ بیشتر برای پروژه‌هایی چون: پروژه‌های عظیم تجاری، پاساژها، مراکز خرید، ساختمان‌های اداری و ساختمان‌های بزرگ مورد توجه سازندگان و سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد. نحوه اجرای نمای فریم لس کرتین وال و فیس کپ با یکدیگر متفاوت است به این صورت که در اجرای نماهای فریم لس Frameless، شیشه‌‎ها را با فاصله‌ای محدود، معادل 10 میلی‌متر در کنار یکدیگر قرار می‌دهند درصورتی که در اجرای نمای کرتین وال facecap، فاصله بین شیشه‌ها با ابعاد و اشکال مختلف، متغیر می‌باشد.

از آنجایی که شرکت آرین مهدکاوش در زمینه طراحی و اجرای انواع نمای کرتین وال و شیشه ای فعالیت داشته و دارای نیروهای ماهر و متخصصص می‌باشد، می‌تواند شما را از صفر تا صد انجام این عملیات مهندسی یاری نماید. در صورت تمایل برای اجرای نمای فیس کپ خود از طریق فرم درخواست خدمات آرین مهدکاوش با ما در ارتباط باشید.

اجزای سیستم کرتین وال فیس کپ

همانطور که بیان شد اجرای نمای کرتین وال فیس کپ برای ساختمان را می‌توان یکی از زیباترین نماهای مدرن دانست که اجزای اصلی آن شامل: لامل‌ افقی یا ترنزوم، لامل عمودی یا مولیون، شیشه‌های سکوریت، شیشه‌های لمینت و غیر ریزنده می‌باشد. پنجره‌های موجود در سیستم نما کرتین وال فیس کپ می‌توانند به صورت تمام نما بوده و اصلا بازشو نداشته باشند، از طرفی می‌توان آن‌ها را جوری طراحی نمود تا متناسب با نیاز طراحی و قوانین تهویه هوای ساختمان، قسمت‌هایی از آن به صورت بازشو اجرا شود تا هوای آزاد به خوبی در ساختمان جریان یابد. از عمده بازشوهای رایج در اجرای این نوع نمای شیشه ای مدرن می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • بازشوی سایبانی
  • بازشوی پارالل
  • بازشوی تک حالته
  • بازشوی دو حالته

نمونه پروژه های نمای کرتین وال فیس کپ توسط شرکت آرین مهدکاوش

تفاوت نمای فیس کپ با سایر نماهای کرتین وال

عمده تفاوت سیستم نمای فیس کپ با سایر سیستم‌های نمای کرتین وال، وجود درپوش‌هایی از جنس آلومینیوم است. گفتنی است که پس از انجام عملیات نصب و اجرای نمای کرتین وال face cap، به جهت افزایش زیبایی بصری در نمای ساختمان، درپوش‌های مخصوصی از جنس آلومینیوم را بر روی شیشه‌های سکوریت نصب می‌کنند تا این اشکال هندسی که داری طیف رنگی گسترده‌ای هستند، هارمونی بیشتری با شکل و رنگ کلی ساختمان را برقرار کنند.

 این درپوش‌ها به لحاظ فرم هندسی به سه مدل زیر دسته بندی می‌شوند:

  1. دوکی شکل
  2. مستطیلی شکل
  3. دایره‌ای شکل

طراحی نمای فیس کپ

اگر شما قصد دارید تا به اجرای نمای کرتین وال فیس کپ بپردازید بهتر است پیش از هرگونه فعالیت عمرانی  با متخصصین شرکت آرین مهدکاوش ارتباط گرفته و مشاوره تخصصی دریافت نمایید. اما در صورتی که تمایل دارید از روند طراحی و اجرای این نوع نما اطلاعات بیشتری کسب نمایید با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

در طراحی نمای فیس کپ، می‌بایست درپوش‌های آلومینیومی را مطابق نقشه‌های مصوب اجرایی و بر اساس متغیر‌های سیستم نما همچون:

  • وزن نما
  • تعداد طبقات
  • وزن شیشه‌ها
  • بار جانبی (بادهای منطقه)
  • بار استاتیکی
  • و غیره

محاسبه نمود، چرا که این نوع نمای کرتین وال شیشه ای همواره تحت تاثیر نیروهای جانبی، تنش‌ها و عوامل جوی و جغرافیایی (اقلیمی) بوده و باید از استحکام کافی برخوردار باشد.

نمای اسپایدر

مطالب فوق به منظور آشنایی هرچه بیشتر شما کارفرمایان محترم با نمای کرتین وال فیس کپ می باشد. از آنجایی که شرکت آرین مهدکاوش در زمینه طراحی و اجرای تخصصی نمای کرتین وال فعالیت دیرینه دارد، پیشنهاد می‌گردد همواره با مشاورین و متخصصین این شرکت در ارتباط باشید تا از خدمات منحصر به فرد طراحی واجرای پروژه های نمای این شرکت بهره‌مند گردید. شما می توانید از آرین مهدکاوش به عنوان مجری تخصصی ساخت و اجرای نمای فیس کپ و دیگر مدل های نمای کرتین وال خود کمک بگیرید. تیم ما علاوه بر انجام خدمات ساخت و اجرا، کلیه مصالح مورد نیاز جهت اجرای نمای موردنیاز شما را با حذف واسطه ها و با تضمین کیفیت و قیمت به صورت مستقیم از کارخانه تامین می نماید.

جهت دریافت مشاوره تخصصی طراحی و اجرای نمای کرتین وال فیس کپ با ما تماس بگیرید.

02126424436

مراحل اجرای نمای کرتین وال فیس کپ

پس از طی کردن مراحل طراحی نمای فیس کپ، نوبت به اجرای زیر سازی آن خواهد رسید. مراحل اجرای این نوع نمای شیشه ای مدرن باید همواره با دقت بسیار بالایی انجام شود که ترتیب این اجرا به شرح زیر می‌باشد:

نصب براکت

مرحله نخست از اجرای نمای کرتین وال فیس کپ، نصب براکت‌های مخصوص بر روی سازه اصلی (ستون، سقف، کف) می‌باشد.

نصب مولیون‌ها (لامل عمودی)

درمرحله دوم باید مولیون‌ها را بر روی براکت‌های از پیش نصب شده، پیچ و مهره نمود.

نصب کانکتورها

با نصب کانکتورها بر روی مولیون‌های نصب شده مرحله سوم به پایان می‌رسد.

نصب ترنزوم‌ها (لامل افقی)

در مرحله چهارم به وسیله کانکتورهای نصب شده، تمامی لامل‌های افقی به لامل‌های عمودی کلاف می‌شوند سپس لاستیک‌های EPDM  که نقش عایق بندی و آب‌بندی کل سیستم  را دارند بر روی پروفیل‌های آلومینیومی نصب می‌شوند.

نصب شیشه‌ها

در نهایت نیز شیشه‌های سکوریت و لمینت را درون فریم‌ها قرار می گیرند تا نما تکمیل شود. در این مرحله برای افزایش حفاظت از شیشه‌ها باید از زِه‌های آلومینیومی (pressure plate) بر روی درز تمامی شیشه‌های نصب شده استفاده نمود تا لاستیک‌ها به شیشه‌ها فیکس شوند. لازم به ذکر است که این حفاظ‌ها باید به فریم‌های پایه، پیچ و مهره شوند. برای افزایش زیبایی نمای فیس کپ با نصب درپوش‌های آلومینیومی یا همان کپ‌های مستطیلی، دایره‌ای یا دوکی شکل، زه‌های نصب شده را پنهان می‌کنند.

مزایای نمای فیس کپ

به دلیل وجود یکپارچگی سیستم نمای کرتین وال فیس کپ در مقایسه با سایر نماهای کرتین وال، دید پاناروما یا دید وسیعی از فضای بیرونی ساختمان یکی از مزایای است که به ساکنین طبقات عرضه می‌دارد. این امر جذاب در نمای ساختمان منجر به افزایش نور و روشنایی فضاهای داخلی شده و به علت وزن سبکی که دارد، مسبب کاهش بسیار چشم‌گیر بار مرده ساختمان می‌شود. لازم به ذکر است که این نمای مدرن تمام شیشه‌ای، از ورود اشعه‌های مضر فرابنفش نیز تا حد مطلوبی جلوگیری خواهد کرد. مزایای نمای فیس کپ را به اختصار می‌توان به شرح زیر دانست:

  • سرعت نصب
  • تنوع طراحی (تنوع رنگ، شکل، فرم)
  • امکان اجرای بازشو (تهویه مطلوب)
  • هزینه نهایی پایین
  • عایق صوتی
  • عایق حرارتی
  • مقاوم در برابر زلزله (امکان انتقال کم‌ترین بار مرده در ساختمان)
  • استفاده از نور طبیعی
طراحی و اجرای نمای کرتین وال فیس کپ

نکات ایمنی اجرای نمای کرتین وال فیس کپ

بدیهی است که به دلیل نصب در ارتفاعات، امکان وقوع هرگونه حادثه طبیعی و غیرطبیعی دور از ذهن نخواهد بود و عواقب این حادثه ها بسیار ناخوشایند می باشد. در نتیجه اجرای این نوع نما را نمی توان به هر فرد تازه کاری سپرد زیرا اجرای آن به مهارت و تجربه بالایی نیاز دارد که ما در تیم اجرایی خود از مجرب ترین افراد و استادکاران جهت اجرای نما بهره می بریم.

شیشه‌های ضد حریق

انتخاب شیشه‌های لمینت (غیر ریزنده) و سکوریت (ایمن) باید بر حسب محاسبات نقشه و همچنین طبق ارتفاع سازه مدنظر ضدحریق بوده تا در هنگام وقوع ناگهانی آتش سوزی و یا زلزله دارای مقاومت مطلوبی باشند.

شیشه‌های لمینت

شیشه سکوریت در عین ایمن بودن، پس از شکسته شدن پودر شده و حتما به اطراف می‌ریزد، اما شیشه‌های لمینت پس از شکسته شدن ریزشی نداشته و در فریم باقی می‌ماند.

نصب دودبند

نمای کرتین وال فیس کپ یک سازه مجزا از سازه اصلی ساختمان است. این سازه جدا باید به وسیله جداره دودبند راه نفوذ هرگونه دود ناشی از آتش را در میان طبقات مسدود کرد.

نصب حمایل بند و کمربند

کارگران ساختمانی و نصاب‌های این نما، همواره می‌باست از حمایل بند و کمربندهای محافظتی در راستای افزایش مباحث ایمنی و حفاظت فردی استفاده کنند.

کلاه ایمنی

همواره استفاده از کلاه ایمنی در پروژه‌های عمرانی از ضرورت ویژ‍‌ه‌ای برخوردار می‌باشد.

هزینه نمای فیس کپ در یک پروژه

هزینه این نوع نمای کرتین وال بر اساس انتخاب نوع و جنس شیشه‌ها متغیر بوده و استفاده از برندهای مختلف فریم، لام‌های افقی و عمودی، یراق آلات مصرفی مورد نیاز و غیره متغیر می‌باشد. لازم به ذکر است که قیمت گذاری بر روی این سیستم همواره بر حسب مترمربع بوده و به شکلی دقیق با توجه به نوسانات بازار نمی توان قیمت دقیقی برای آن ارائه نمود. از همین رو توصیه می‌شود برای برآورد دقیق هزینه و قیمت نمای شیشه‌ای فیس کپ با کارشناسان و مشاورین آرین مهدکاوش و از طریق شماره تلفن 26424436-021 در این زمینه تماس بگیرید. مشاورین متخصص شرکت آرین مهدکاوش با سابقه‌ای درخشان در زمینه طراحی و اجرای تخصصی انواع سیستم نمای کرتین وال آماده ارائه هرگونه خدمات مشاوره‌ای‌ و محاسبه دقیق قیمتی برای نمای ساختمان مدنظر شما می‌باشند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *