نمای لامل و نیم لامل

نمای لامل و نیم لامل به سبب جلوه‌ای که به ساختمان می‌دهد، از جمله نماهای پرطرفدار برای ساختمان‌های مدرن در شهرهای بزرگ است. نمای شیشه‌ای ساختمان‌ها در کلان‌شهرها تحت عنوان نمای کرتین وال معرفی می‌شود که همان نمای لامل است. از آنجایی که امروزه توجه گسترده‌ای نسبت به طراحی و ساخت نماهای مدرن می‌شود، طراحی نمای لامل به شیوه‌‌ای پرطرفدار تبدیل شده تا نمای لوکسی برای ساختمان ایجاد کند. به همین دلیل در ادامه قصد داریم به ارائه توضیحات بیشتر در رابطه با این نوع نما بپردازیم.

فهرست مطالب

لامل چیست‌؟

لامل سازه‌ای فولادی یا آلومینیومی است که توانایی نگهداری شیشه را در ساختار دیواری دارد. در واقع باید گفت لامل به عنوان پایه عمل می‌کند و می‌تواند شیشه را روی ساختار خود عمود نگه داشته و سبب اتصال شیشه‌ها به یکدیگر شود. حال در خصوص چیستی نمای لامل باید گفت این نما از جمله نماهای مدرنی است که امروزه برای ساختمان‌های تجاری به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد. در کلان‌شهرها می‌توان نمونه‌های بسیاری از این نوع نمای کرتین وال را مشاهده کرد. ساختمان‌های بلند و مدرن که نمای کاملا شیشه‌ای دارند، از جمله شناسه‌های مربوط به یک شهر توسعه‌یافته هستند.

نمای لامل کرتین وال

مسئله‌ای که وجود دارد، اغلب مربوط به بحث‌های امنیتی و مقاومتی است. استفاده از ساختار شیشه‌ای در نمای ساختمانی افراد را نسبت به مقاومت نما نگران می‌کند! مقاومت می‌تواند در مورد شرایط جوی مانند باد و باران تعریف شود! این در حالیست که اتصال درست و اصولی لامل مانع آسیب‌پذیری این ساختار شده و می‌تواند مقاومت بالایی در نما ایجاد کند‌. نکته‌ دیگری که افراد را نسبت به این سبک نما به تردید می‌اندازد، غالبا در خصوص وزن شیشه‌‌ها در طراحی نمای کرتن وال است! اما باید گفت این سازه در صورتی که به درستی نصب شود، سنگینی شیشه را تنها روی ساختار لامل وارد می‌کند و این سنگینی را در طول سازه تفکیک کرده تا مانع اعمال فشار به شیشه‌های پایینی شود.

 نمای نیم لامل چیست؟

نمای نیم لامل کرتین وال با یک ترکیب خاص به ساختار متفاوتی می‌رسد و می‌تواند بسته به نوع طراحی از جذابیت ویژه‌ای برخوردار باشد. این نوع نماها به سبب جذابیتی که در مقایسه با نماهای معمول دارد، توجه بسیاری را به خود جلب نموده و به انواع محبوب در میان نماهای ساختمانی تبدیل شده‌ است. تعریف محدودیت در رابطه با طول و عرض نمای لامل می‌تواند عاملی برای امکان استفاده از مصالح دیگر در این نما باشد. از طرفی گاها ساختاری که برای نما در نظر گرفته می‌شود، به طور پیش‌فرض‌ دارای تنوع متریال است. از این رو در نمای نیم لامل تنها بخشی از نما به واسطه کرتین وال یا همان لامل تحت پوشش قرار می‌گیرد.

استفاده از نمای لامل و نیم لامل، در هر حالتی سبب جذابیت نما می‌شود. یکی از فاکتورهای نمای نیم لامل در خصوص به کارگیری متریال هایی از جنس دیگر مانند آلومینیوم، سنگ، آجر، کامپوزیت، بتن و مواردی از این دست بوده که این فاکتور در رابطه با نمای لامل به طور کامل از شیشه است.

استفاده از نمای نیم لامل می‌تواند به کاهش هزینه‌های مربوط به این سبک نما کمک کرده و سبب ایجاد تنوع در ساختار نما شود. با توجه به اینکه لامل دارای قابلیت نصب دیگر متریال‌های پوششی بوده، می‌توان از آن به عنوان پایه برای آلومینیوم و نمای سرامیکی بهره گرفت. در نتیجه ترکیب این نوع ساختار با نمای شیشه‌ای هم ممکن بوده و محدودیتی به لحاظ نوع طراحی مطرح نمی‌شود.

اجرای نمای کرتین وال

تفاوت نمای کرتین وال لامل و نیم لامل

نمای لامل و نیم لامل به عنوان دو سبک نمای کاملا مدرن و مینیمال با وجود کمترین اشاره به جزئیات، جلوه خاصی در میان نماهای ساختمانی دارند. با این حال تفاوت‌هایی را می‌توان در خصوص این انواع نما مطرح نمود که سبب تناسب هر یک برای نوع خاصی از ساختمان می‌شوند.

  • همانطور که اشاره شد نمای لامل دارای ساختار کاملا شیشه‌ای است و تنوع در مصالح برای آن مطرح نمی‌شود. این فاکتور سبب شده تا استفاده از نمای کرتن وال یا همان لامل مناسب ساختمان‌هایی با ارتفاع بلندتر و در نتیجه تعداد طبقات بیشتر باشد. در مقابل از نمای نیم لامل برای ساختمان‌های یک الی دو طبقه با مساحت بسیار بهره گرفته می‌شود تا گسترش‌ عرضی بنا به واسطه مصالح دیگر تحت کنترل قرار گیرد. هر چند محدودیت چندانی در تعریف این فاکتور برای به کارگیری مصالح دیگر نیست؛ اما اصولا با استفاده از این پارامتر می‌توان ساختار جذاب‌تری از نما را طراحی کرد.
  • این دو نوع نما بسته به فاکتورهای ظاهری متفاوت هستند و متریال این دو مورد یکسان بوده که سبب تعریف یک سبک برای آن‌ها می‌شود. از این رو در روند مقایسه این موارد نمی‌توان گزینه‌های بسیاری را مطرح کرد. طرح اجرایی و ایده‌ای که برای نما در نظر گرفته می‌شود، عامل تعیین کننده برای کاربرد هر یک از این موارد خواهد بود.

نمونه پروژه های اجرای نمای کرتین وال تیم آرین مهدکاوش

مزایای نمای لامل و نیم لامل

با در نظر داشتن شرایطی که برای نمای لامل و نیم لامل مطرح شد، بالطبع می‌توان مزایای متنوعی را به این نوع بنا نسبت داد. برخی از این مزایا در ادامه مورد بحث قرار خواهند گرفت که به شما در انتخاب این نوع نما کمک می‌کنند:

  • سبک بودن از جمله مزایای است که تحت تاثیر نحوه اجرای این سبک سازه مطرح می‌شود. با توجه به اینکه آلومینیوم خود یک فلز سبک است، وزن چندانی در طول بنا مطرح نمی‌کند؛ از طرفی همین پایه آلومینیومی به گونه‌ای طراحی می‌شود که فشار مضاعف شیشه‌ها به ساختمان را از طریق لامل افقی به زمین ساختمان برگرداند.
  • استفاده از لاستیک‌های ای پی دی ام (EPDM) در شیارهای نمای لامل، سبب عایق‌سازی بنا می گردد که یکی از عوامل گستردگی کاربرد این سبک نما برای ساختمان‌های اداری است. به این وسیله دما و صدا از داخل و یا خارج از آن نفوذ پیدا نمی‌کند.
  • مقاومت از دیگر فاکتورهای مربوط به مزیت این نوع سازه است. به کارگیری آلومینیوم به عنوان یک فلز سبک و در عین حال مقاوم، مانع بروز مشکل در سازه ساختمانی می‌شود. از این رو در برابر شرایط جوی و یا حتی زلزله می‌تواند استحکام بنا را حفظ کند.
  • جلوه ظاهری لوکس بارزترین مزیتی است که می‌توان در رابطه با این نوع سازه مطرح کرد. به همین دلیل این نوع نما برای ساختمان‌های تجاری لوکس مورد استفاده قرار می‌‌گیرد.
نمای لامل

مجری نمای لامل و نیم لامل کرتین وال

گسترش توجه به ساخت ساختمان‌های مدرن و به کارگیری سبک‌های نوین نماسازی، سبب شده تا نمای لامل و نیم لامل محبوبیت بسیاری برای ساختمان‌های تجاری و اداری داشته باشد. از این رو انتخاب یک مجموعه حرفه‌ای در راستای طراحی و ساخت چنین نمایی می‌تواند علاوه بر جنبه‌های زیبایی شناختی آن، به لحاظ ایمنی و کیفیت ساخت اهمیت پیدا کند. شرکت آرین مهدکاوش به عنوان مجری تخصصی نمای لامل و نیم لامل در خدمت شما کارفرمایان محترم می باشد. با توجه به تجربه و سابقه‌ای که این مجموعه در زمینه طرح و ساخت پروژه‌های عمرانی دارد، می‌تواند بهترین و حرفه‌ای‌ترین نتیجه ممکن را از طراحی این سبک ساختمان در اختیار شما بگذارد.

جهت دریافت مشاوره تخصصی جهت طراحی و اجرا نمای لامل و نیم لامل پروژه خود با ما تماس بگیرید.

02126424436

طراحی و اجرای نمای لامل و نیم لامل

لامل ها می‌توانند دارای جنس متفاوتی باشند که عموما شامل انواع آلومینیومی، فولادی و چوبی می‌شود. این لامل‌ها ساختار چهارچوب محوری به خود می‌گیرند و در واقع فریم اولیه برای قرارگیری اجزا را تشکیل می‌دهند. نحوه نصب این لامل‌ها به نوع طراحی مد نظر برای ساختمان بستگی پیدا می‌کند. این سبک اتصالات هم می‌تواند به طور framless و بدون نمایش خطوط ظاهری صورت بگیرد؛ هم می‌تواند facecap باشد. انتخاب نحوه نصب به فاکتورهای مختلفی بستگی پیدا می‌کند که می‌تواند تحت تاثیر شرایط پروژه، ساختار، مسائل فنی و پارامترهای زیبایی شناختی مورد بحث و بررسی قرار بگیرد.

نکات مهم در اجرا

  • در مورد بخش داخلی چهار چوب هم گفتیم عموما شیشه بیشترین تقاضا را داراست که می‌تواند جلوه بیشتری برای نما داشته باشد. با این حال امکان استفاده از متریال‌های پوششی دیگر هم وجود دارد. در این مورد هم باید گفت نیازهای بنا، عامل تعیین کننده جهت انتخاب بهترین گزینه خواهد بود.
  • از جمله فاکتورهای دیگری که لازم است در بحث اتصالات لامل مطرح کرد، مربوط به محدودیت‌های طولی و عرضی هر فریم است. حد مجاز به گونه‌ای است که ارتفاع نمای لامل نباید بیش از 4 متر باشد. در این حالت ایمنی سازه به طور کامل‌تری حفظ و از بروز هر گونه اتفاقی جلوگیری می‌شود.
  • لامل‌های عمودی به عنوان مولیون و لامل‌های افقی هم ترنسم نامیده می‌شوند که هر کدام بسته به ساختاری که دارند و محلی که در آن مورد استفاده قرار می‌گیرند، می‌توانند به استحکام سازه کمک کنند. در این راستا باید افزود که لامل افقی درون لامل عمودی قرار می‌گیرد که در این حالت بیشتر وزن کرتین وال بر روی لامل عمودی بوده تا مانند ستون عمل کند.
  • اتصال درست لامل‌ها و توزیع دقیق وزن شیشه‌‌ها، از جمله فاکتورهایی است که امنیت این نوع بنا را تحت تاثیر خود قرار می‌‌دهد و به این وسیله ظرفیت سازه را تعریف می‌کند. البته فاکتوری چون ظرفیت سازه و طراحی نما تا حد زیاد به نظر و ایده خود کارفرما بستگی پیدا می‌کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *