راه اندازی کارخانه

در موضوع راه اندازی کارخانه، طراحی یک خط تولید فقط به معنای کنار هم قرارگیری اجزای ماشین‌ها در ساخت کارخانه نیست. طراحی خطوط تولید فرآیندی است که شامل مراحل بسیاری است که با تجزیه و تحلیل جامع بازار شروع می شود که سودآوری پروژه و امکان سنجی مالی پروژه را تا طراحی محصول، برنامه ریزی و آموزش کارکنان بررسی می کند. کارآمدتر کردن روش های کاری و نیروی انسانی یکی از مهم ترین عواملی است که بر سودآوری کسب و کار و عملکرد مالی آن تأثیر می گذارد. راهنمایی و مشاوره یک تیم حرفه ای از متخصصان می تواند تغییری انقلابی در هر کسب و کاری ایجاد کند و حتی تجارت کم سود را به یک تجارت بسیار محبوب تبدیل کند.

فهرست مطالب

معماری راه اندازی کارخانه و تجهیزات خط تولید

خطوط تولید بخش مهمی از تولید هستند. این خطوط و تجهیزات موجود در آنها جهت افزایش سرعت و کارایی و انجام وظایف محدود طراحی شده ‌اند. آنها می توانند به تولید کالاها به شکل بسیار سریعتر از روش های سنتی تولید کمک کنند. از آنجایی که کسب‌وکار محصول را با همان ترتیب و با همان سرعت و با استفاده از تکنسین‌های یکسان کنار هم می‌گذارد، احتمال تغییر کیفیت بسیار کمتر است. در زیر نگاهی به خطوط تولید و اهمیت آنها، تجهیزات خط تولید، انواع مختلف ساخت و تولید و غیره آورده شده است. ما با تعریف خط تولید شروع می کنیم.

خط تولید چیست؟

خط تولید، به طور ساده، خطی از کارگران، ماشین آلات یا تجهیزات در یک کارخانه یا تأسیسات تولیدی است که کار را از یک ایستگاه کاری به ایستگاه بعدی تا زمانی که ساخت محصول کامل شود منتقل می کند. به عبارت دیگر، تقریباً به همان اندازه تحت‌اللفظی است که این اصطلاح نشان می دهد. همچنین ممکن است بشنوید که مردم از خط تولید به عنوان “خط مونتاژ” یاد می کنند، اما تفاوت های جزئی وجود دارد.

چرا خط تولید در راه اندازی کارخانه مهم است؟

ورود خط تولید تأثیر عمیقی بر تجارت صنعتی داشت. هرکسی که خطوط تولید را اتخاذ نکرد، به زودی متوجه شد که مجبور به تعطیلی است. خطوط تولید در زمان ورود کسب و کارها باعث صرفه جویی در وقت و هزینه آنها شد. یکی از بزرگترین پیشگامان در این حیطه ، مرحوم هنری فورد بود. او معتقد بود خطوط مونتاژ شرایط را برای کارمندان بهبود می بخشد زیرا خطوط میزان خمش و بلند کردن وسایل سنگین را کاهش می دهند. او همچنین نیاز به آموزش ویژه را از بین برد. هم مشاغل و هم مصرف کنندگان از خطوط مونتاژ سود بردند. تولید انبوه روند ساخت را سرعت بخشید و هزینه خرید دستگاه جدید را کاهش داد.

تفاوت بین خط تولید و خط مونتاژ

اشتباه گرفتن خطوط تولید و خطوط مونتاژ آسان است زیرا این دو بسیار شبیه هستند اما کمی با هم تفاوت دارند. خط تولید پیکربندی است که از مجموعه ای از مراحل پردازش تشکیل شده است. در هر مرحله، سازنده عملیات یا وظیفه ای را انجام می دهد که محصول را به محصول نهایی نزدیک تر می کند. «خط تولید» اصطلاح گسترده‌تری است که می‌تواند شامل فرآیندهای تولیدی باشد که شامل قطعات نمی‌شود. به عنوان مثال، اپراتور یک کارخانه می تواند از یک خط تولید برای فرآوری و بسته بندی مواد غذایی استفاده کند.

خط مونتاژ کمی خاص تر است. این یک نوع خط تولید است که مجموعه ای از قطعات یا اجزا را ایجاد می کند. در هر مرحله از فرآیند، سازنده قطعات یا قطعات را اضافه می کند. سپس محصول به مونتاژ کامل نزدیکتر می شود.

به منظور حصول اطمینان از نتایج بهینه، توصیه می شود با متخصصانی مشورت کنید که جنبه های مختلفی اعم از ساخت و ساز، صنایع و تجهیز کارخانه را می دانند و در فناوری های  موجود خود را به روز می نمایند. در همین راستا شما می توانید از خدمات منحصر به فرد شرکت مهندسین مشاور آرین مهدکاوش جهت ساخت و ساز بنای کارخانه و همچنین تجهیز کارخانه بهره مند شوید. شما می توانید صفر تا صد پروژه راه اندازی و تجهیز کارخانه خود را به متخصصان خبره و ماهر ما بسپارید.

جهت دریافت مشاوره، اخذ جواز تاسیس و ساخت و تجهیز کارخانه و واحد صنعتی خود با ما تماس بگیرید.

خط تولید چگونه کار می کند؟

سازنده خط را طوری سازماندهی می کند که محصول به طور متوالی در امتداد آن حرکت کند. قبل از ادامه خط، در ایستگاه های کاری یا مراکزی که کار روی محصول انجام می شود، توقف می کند. سازنده ممکن است از یک نوار نقاله یا لیفتراک برای جابجایی اقلام استفاده کند یا آنها را به صورت دستی به ایستگاه بعدی منتقل کند. خط تولید همچنین می‌تواند تیمی از موقعیت‌های انسانی باشد که در راستای یک مجموعه عملیاتی سازماندهی شده‌اند. تعداد موقعیت‌ها به الزامات و مشخصات فنی محصول بستگی دارد. هر محصول باید هر مرحله از فرآیند را در یک زمان مشخص طی کند و همه کارکنان باید اقداماتی را انجام دهند که موقعیت آنها در این فرآیند مستلزم آن است. این فعالیت‌ها چرخه تولید را تشکیل می دهند. نتیجه نهایی یک خط تولید نتیجه پردازش، جابجایی، بسته بندی، حمل و نقل و موارد دیگر است.

طراحی خط تولید کارخانه ها چگونه انجام می شود؟

طراحی خط تولید کارخانجات با در نظر گرفتن عوامل مختلفی از جمله نوع محصول، فرآیند تولید، چیدمان تاسیسات، جابجایی مواد، تجهیزات، ابزار، کارگران و استانداردهای کیفی و ایمنی انجام می شود. هدف طراحی خط تولید بهینه سازی کارایی، اثربخشی و انعطاف پذیری سیستم تولید و همچنین کاهش هزینه ها، ضایعات و خطرات است. طراحی خط تولید معمولا توسط تیمی از متخصصان رشته های مختلف مانند طراحان صنعتی، مهندسین صنایع، مهندسین مکانیک،عمران، مهندسین برق و تکنسین ها انجام می شود.

روش ها و ابزارهای مختلفی برای طراحی خطوط تولید وجود دارد که از آن جمله می توان به طراحی به کمک کامپیوتر (CAD)، شبیه سازی، بهینه سازی و ساخت اشاره کرد. برخی از مراحل طراحی خط تولید عبارتند از:

  • تعریف مشخصات و الزامات محصول مانند ویژگی ها، عملکردها، کیفیت و کمیت
  • تجزیه و تحلیل فرآیند تولید، مانند عملیات، توالی، زمان و منابع مورد نیاز برای تولید محصول
  • انتخاب نوع چیدمان تاسیسات مانند شکل، اندازه و چیدمان خط تولید و ایستگاه های کاری. طرح‌بندی‌ها انواع مختلفی دارند، مانند I-line، U-line، S-line و L-line
  • طراحی سیستم جابجایی مواد، مانند روش ها، دستگاه ها و مسیرهای انتقال مواد و محصولات در خط تولید. برخی از سیستم های متداول جابجایی مواد عبارتند از اسلایدها، ناودان ها، نوار نقاله های غلتکی و ربات ها
  • انتخاب تجهیزات و ابزار، مانند ماشین آلات، دستگاه ها و ابزار برای انجام عملیات و وظایف در خط تولید. برخی از عواملی که باید در نظر گرفته شوند عبارتند از ظرفیت، قابلیت اطمینان، دقت و نگهداری تجهیزات و ابزار
  • تعیین کارگران و وظایف آن ها مانند تعداد، مهارت ها و نقش های کارگران و توزیع و تخصیص وظایف در خط تولید. برخی از عواملی که باید در نظر گرفته شوند حجم کار، ارگونومی و انگیزه کارگران است.
  • اعتبارسنجی و ارزیابی طراحی خط تولید، مانند عملکرد، امکان سنجی و سودآوری خط تولید. برخی از روش‌ها و ابزارهای اعتبارسنجی و ارزیابی عبارتند از شبیه‌سازی، آزمایش و تجزیه و تحلیل هزینه

تجهیزات فنی مورد نیاز برای راه اندازی خط تولید کارخانجات چگونه تامین کنیم؟

برای تهیه تجهیزات فنی مورد نیاز برای راه اندازی خط تولید کارخانه، باید مراحلی را طی کنید، مانند:

  • نوع محصول و فرآیندی را که می خواهید تولید کنید و طرح و ظرفیت تأسیسات خود را مشخص کنید. این به شما کمک می کند تجهیزات و ابزار مورد نیاز خود را تعیین کنید، مانند دستگاه های مونتاژ برد مدار چاپی (PCB)، ماشین آلات CNC، ماشین های تراش، دستگاه های اکستروژن و غیره.
  • تامین کنندگان و سازندگان مختلف تجهیزات و ابزار مورد نیاز خود را تحقیق و مقایسه کنید و آن هایی را انتخاب کنید که بهترین کیفیت، قیمت و خدمات را ارائه می دهند. آرین مهدکاوش علاوه بر طراحی و ساخت کارخانه و واحد تولیدی شما با توجه به ارتباطات مناسب با تامین کنندگان دستگاه ها و تجهیزات در داخل و خارج از کشور، خدمات مبنی بر تجهیز و راه اندازی خط تولید را نیز ارائه می دهد.جهت کسب اطلاعات بیشتر و کسب مشاوره رایگان با کارشناسان ما در تماس باشید.
  • مذاکره و نهایی کردن قرارداد و شرایط پرداخت با تامین کنندگان و سازندگان منتخب و هماهنگی برای تحویل و نصب تجهیزات و ابزار. همچنین باید اطمینان حاصل کنید که تجهیزات و ابزارها با امکانات شما سازگار هستند و استانداردهای ایمنی و کیفیت را رعایت می کنند.
  • تجهیزات و ابزار را قبل از شروع تولید آزمایش و کالیبره کنید و کارگران و تکنسین های خود را در مورد نحوه کار و نگهداری آنها آموزش دهید. همچنین باید عملکرد و کارایی تجهیزات و ابزارها را به طور منظم بررسی و ارزیابی کنید و هرگونه تنظیمات یا تعمیرات لازم را انجام دهید.

برنامه ریزی و طراحی تجهیزات خط تولید راه اندازی کارخانه

هنگام برنامه ریزی و طراحی یک  خط تولید، باید پنج جزء اصلی را در نظر بگیرید: ایستگاه کاری فردی، جابجایی مواد، رابط ماشین و اپراتور، ابزار و نگهداری. در زیر به هر یک نگاه می‌کنیم، بعلاوه نکاتی را ارائه می‌کنیم و چیزهای دیگری را برای بررسی در مراحل برنامه‌ریزی ارائه می‌نماییم.

ایستگاه کاری فردی

ایستگاه کاری نقطه رابط بین کارگر و محصول است. این ایستگاه می تواند ثابت در یک میز کار یا ماشین منفرد باشد یا روی یک خط متحرک قابل انعطاف باشد. در طراحی باید ارتباط بهینه محصول را در رابطه با شخصی که کار را انجام می دهد درک کنید. این نقطه شروع شما برای راه اندازی خط تولید است. باید رابط بهینه را در هر مرحله از فرآیند تولید مدنظر قرار دهید زیرا طراحی بسیاری از تجهیزات مورد نیاز خط خود را تعیین می کند. کارگران باید بتوانند خود را در موقعیت مولد برای کار قرار دهند، محصول را به راحتی ببینند و به آن دسترسی داشته باشند.

ایستگاه های جابجایی مواد

چه در یک ایستگاه جداگانه و چه در یک خط متحرک، کارگران باید مواد را به ایستگاه ها و از آنها منتقل کنند. این می تواند از طریق:

  •      ماشین‌ها یا نیمکت‌های جداگانه‌ای که لیفتراک ها دسته‌هایی از مواد را به آن‌ها حمل می‌کنند یا مواد به صورت دستی به آنها منتقل می‌شوند، این نیمکت‌ها و ماشین‌ها را به هم متصل می‌کنند.
  •      یک خط واحد، با جریان تک تکه ای که ایستگاه های کاری را به هم متصل می کند، مانند نوار نقاله یا تسمه کشویی.

به جای پرداختن به یک مکان واحد، بهتر است به جابجایی مواد به عنوان یک سیستم کامل در سراسر مرکز تولید فکر کنید. این امر شناسایی مراحل غیرضروری و روش های ناسازگار را آسان تر می کند.

بسیاری از مکان‌ها از ماشین‌ها برای جابجایی مواد استفاده می‌کنند، اما در مکان‌های قابل پیش‌بینی مانند مرحله نهایی تحویل اقلام به محل استفاده، شکاف‌هایی نیز وجود خواهد داشت. در اینجا، جابجایی دستی وارد تصویر می شود، و اغلب نیاز به بلند کردن اقلام در ارتفاع مناسب یا جهت دهی مناسب برای استفاده وجود دارد. نتایج؟ کارایی کمتر و خطر آسیب دیدگی کمر و سایر آسیب ها.

رابط ماشین و اپراتور

ماشینی که به صورت دستی کار می کند نوع خاصی از ایستگاه کاری است و به توجه خاصی نیاز دارد، زیرا اندازه و عملکرد یک ماشین می تواند موانعی برای دستیابی به بهترین رابط بین انسان و ماشین ایجاد کند. ماشین‌ها معمولاً نقاط عملیاتی خاصی دارند که کارگر باید مواد را در آن قرار دهد و آنها را به آنجا منتقل کند. این مورد می تواند یکپارچه سازی کامل ماشین را در خط تولید دشوار کند. ادغام کامل ماشین‌های کوچکتر در خط آسان‌تر است، در حالی که ماشین‌های بزرگ‌تر بسیار سخت‌تر هستند. تغییر ماشین نیز مشکلاتی را ایجاد می کند. قطعاتی که سازنده باید آنها را حذف کند سنگین هستند. آنها باید قطعات را دقیقاً در مکانیزم های خاص دستگاه تنظیم کنند. این موضوع بر خلاف هندلینگ دستی است و انعطاف پذیرتر است.

نگهداری

هنگامی که تولیدکنندگان در حال طراحی تجهیزات خود یا برنامه ریزی خطوط تولید خود هستند، اغلب توجه کافی به تعمیر و نگهداری نمی کنند. این تعمیر و نگهداری می تواند به صورت تعمیر، تنظیم یا تمیز کردن باشد، اما در هر صورت، بسیاری از اوقات توجه و برنامه ریزی وجود ندارد. در حالت ایده‌آل، سازنده باید ترخیص کالا از گمرک و دسترسی را برای تعمیر و نگهداری فراهم کند. تجهیزات نیز باید دارای ویژگی‌هایی باشند که مراقبت از آن ها تا حد امکان آسان باشد.

ابزار

شما باید ابزار مناسب برای کار مناسب داشته باشید. با این حال، دانستن اینکه کدام ابزار پیچیده تر است. موارد دیگری که باید در نظر گرفته شود، پشتیبانی و نگهدارنده ابزارها و همچنین ذخیره سازی آنها در محل استفاده است.

راه اندازی خط تولید کارخانه

بودجه راه اندازی کارخانه

بودجه بسیار مهم است. هنگام برنامه ریزی خط تولید خود، باید به هزینه های عملیاتی، تعمیر و نگهداری ماشین آلات، مدیریت ضایعات محصول و سایر هزینه ها فکر کنید. آیا خط تولید شما به سرمایه گذاری با سودهای ارزشمند و پایدار پاداش می دهد؟

نکات مهم راه اندازی و طراحی خط تولید

در بالا، ما نگاهی به اجزای خط تولید داشته‌ایم. در اینجا موارد دیگری وجود دارد که باید هنگام برنامه ریزی خط تولید خود در نظر بگیرید:

فضا و مکان مناسب راه اندازی کارخانه

شما باید در مورد تمام کارگران و ماشین آلات یا سایر تجهیزاتی که باید در فضای خود جای دهید فکر کنید. شما باید بتوانید فرآیند و ماشین آلات را ترسیم کنید و به کارمندان اجازه دهید بدون ایجاد اختلال در خطوط تولید یا فرآیندهایی که از قبل وجود دارد، به راحتی در محل کار حرکت کنند. این امر بسیار ضروری است. با این حال، فقط بحث فضا نیست. انتخاب یک مکان مناسب به همان اندازه مهم است. اگر مشتریان شما دور باشند یا اگر رسیدن به محل تولید شما برای آنها دشوار باشد هزینه‌های حمل و نقل و حمل‌ونقل می‌تواند به یک مسئله بزرگ تبدیل شود.

برنامه های تولید موجود

اگر خط تولیدی را از قبل دارید، باید بتوانید خط تولید جدید را در برنامه های فعلی جا دهید. زمان از کار افتادن ماشین آلات، در دسترس بودن کارگران و کیفیت محصول، همه عناصری هستند که خط تولید جدید می تواند بر آن تاثیر بگذارد. برنامه ها را ارزیابی کنید و مطمئن شوید که خطوط تولید موجودی که از قبل نیازهای مشتریان شما را برآورده می کنند، مختل نمی کند.

رعایت مقررات

بدیهی است که محصولات باید استانداردهای خاصی را رعایت کنند. خط تولید باید نوع محصولی را که در خط تولید می‌کنید در نظر بگیرد و همچنان کیفیت محصول را حفظ و هزینه ها را پایین نگه دارد.

ویژگی های خط تولید

در زیر یک توصیف کلی از ویژگی های اصلی خط تولید مناسب وجود دارد که می تواند تقریباً در هر محیط تولیدی پیاده سازی شود:

تحویل مواد بهینه

اغلب یک روش جهت تحویل مواد برای سهولت در حمل مواد یا کاهش هزینه های جابجایی مواد ایجاد می شود. تأثیر بر خود اپراتورها یک ملاحظه ثانویه است. رویکرد ما در طراحی خطوط تولید این است که به هر دو نگرانی رسیدگی کنیم. در نهایت دسترسی اپراتورها به قطعات مورد نیاز و انتخاب آن‌ها را بدون پیاده‌روی و دخالت بیش از حد افراد را آسان کنیم. یک ابزار کلیدی در این استراتژی، استفاده از چرخ دستی‌های AGV (خودروی هدایت‌شونده خودکار) برای منظم کردن تحویل مواد و خودکار کردن فرآیند تحویل است.

کیفیت در منبع راه اندازی کارخانه

در یک طراحی بهینه خط تولید، واحدها تا زمانی که مراحل و بررسی های کیفیت حیاتی تکمیل نشده باشند به ایستگاه کاری بعدی واگذار نمی شوند. پس از اتمام کار و بررسی کیفیت، دستگاه آزاد می شود و به طور خودکار به ایستگاه بعدی منتقل می شود.

حرکت به سمت کار

در خطوط تولید با پیکربندی بسیار بالا و مدل ترکیبی امروزی، “انعطاف” به جایی که کار باید انجام شود ضروری است و یک گزینه نیست. نوار نقاله ها، قفسه های بزرگ ذخیره سازی مواد و راهروهای تحویل کامیون همگی مانع حرکت اپراتور هستند. در حالت ایده آل، کف تولید باز است و همه نوار نقاله ها و قفسه های بزرگ با ایستگاه های کاری AGV انعطاف پذیر و چرخ دستی های تحویل مواد جایگزین می شوند.

دستورالعمل های کار

نمایش دستورالعمل های کاری واحد با ورود یک واحد خاص به یک ایستگاه کاری فعال می شود. با توجه به تعداد زیاد گزینه ها و پیکربندی های معمول در خطوط تولید امروزی، این عملکرد برای اطمینان از کیفیت حیاتی است.

چرا راه اندازی کارخانه خود را به آرین مهدکاوش بسپاریم؟

ما با استفاده از اصول اثبات شده و تکنیک های ساخت و تولید، می توانیم خط تولید ایده آل را برای کارخانه شما طراحی کنیم. پس از تعریف مراحل فرآیند و تکمیل مراحل طراحی و ساخت کارخانه، ما مناسب ترین تجهیزات و تامین کنندگانی را برای شما پیدا می کنیم که تمامی نیازهای خط مونتاژ شما را برآورده می کند. ما در مشخصات، طراحی، نظارت، مشاوره ، ساخت و ساز ، تجهیز دستگاه ها و مدیریت ریسک در هنگام تشکیل خطوط تولید برای کارخانه ها تخصص داریم.

مزیت بزرگ آرین مهدکاوش درک عمیق ما از هر مرحله در فرآیند تاسیس و مدیریت خطوط تولید و منابع مورد نیاز کارخانه است. تیم کارشناسان ما متشکل از پرسنل کلیدی با تجربه در صنعت ساختمان و صنایع هستند که همگی دانش جامعی در مورد راه اندازی و تجهیز کارخانه دارند.

در میان تیم مشاوران ساختمان ما، پیشروترین مهندسان صنایع وجود دارند که می توانند به شما کمک کنند محصولی بهینه برای فروش در بازار ایجاد و آن را با بازار هدف تنظیم کنید.

رقابت در صنعت تولید بسیار زیاد است. اجازه دهید ما به شما کمک کنیم و روند تشکیل خطوط تولید را بسیار آسان تر کنیم. تجربه عظیمی که ما در ساخت و ساز و راه اندازی و تجهیز کارخانه ها به دست آورده ایم، در کنار روابط تجاری با تولیدکنندگان و تامین کنندگان مواد اولیه که طی همکاری های مختلف در سرتاسر جهان ایجاد کرده ایم، مزیت بزرگی به ما بخشیده است و ما را قادر می سازد در این زمینه بهترین باشیم کار پیچیده طراحی و راه اندازی و تجهیز خطوط تولید و ساخت و ساز کارخانه خود را به ما بسپارید و بر گسترش کسب و کار تمرکز کنید و محصول خود را توسعه دهید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *